Tee-se-itse: Nahkapenkkien ja ratin ehostus

Viestiketju alueella 'Tarvikkeet' , aloittaja antti-valkeinen, 08.03.2016.

  1. Antti Valkeinen

    Antti Valkeinen Uusi jäsen Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    2
    Tykkäykset:
    2
    Rekisteröitynyt:
    03/2016
    Oma auto:
    BMW 740iA, 750iAL, 850i
    [​IMG]

    Mitä tehdä, kun nahkaratin pinta on kulahtanut kuin Danny Trejon poskipielet, niittivyö on raapinut kallisarvoisiin penkkeihin naarmuja ja takapenkillä on soiteltu muutakin kuin hanuria? Jos auton vaihtaminen ei tule kysymykseen, niin mieli tekisi tietysti uusia penkkejä, soittoa verhoilijalle tai auringon pimennystä. Näin radikaaleihin toimenpiteisiin ei kuitenkaan ole pintavärjätyillä nahoilla tarve ryhtyä, vaan pistetään pullosta uutta maalia pintaan.

    Ebayn ihmeellisestä maailmasta löytyy useimpiin automerkkeihin valmiiksi sävytettyjä nahkamaaleja ja perusvärit, kuten musta, onnistuvat ilman merkkikohtaista väritietouttakin. Hyväksi havaittuja nahkamaalien kauppiaita ovat mm. Ledertechnik ja Furniture clinic, joiden valikoimista löytyy maalien lisäksi tarvittaessa nahkakitit, lakat ja muut isompien kunnostustöiden tarpeet.


    Nahkapenkkien paikkamaalaus


    [​IMG]

    Otetaanpa esimerkiksi käytössä kulahtanut nahkainen takapenkki, joka sikariportaan takareisien hankauksesta on menettänyt tikkauksen reunasta pintavärinsä. Hätähän ei ole tämän näköinen, sillä kyseisen BMW:n nahkapenkkien värikoodi on SilberGrau ja korjausmaalipurkki löytyy valmiiksi sävytettynä reilulla kympillä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Oikeaoppinen maalin levitys tapahtuu nahan huolellisen putsaamisen jälkeen, mutta parhaan ilonhan saa irti hieman oikaisemalla. Eli ei likaiselle pinnalle niinkuin kuvassa vaan huolellisen marsseille-saippualla puhdistamisen jälkeen maali levitetään sienellä ”tuputtelemalla” kuivaneelle pinnalle. Märkä maali on ympäröivästä pinnasta poikkeavan väristä, mutta tästä ei tarvitse huolestua. Useimmat maalit kuivuvat lämpimällä kelillä muutamassa minuutissa kosketuskuivaksi, mutta lämmittäminen jouduttaa prosessia ja takaa paremman pinnan.

    [​IMG]

    Jo ensimmäisen levityskerran jälkeen paikkauskohta on lähes huomaamaton ja lisäkerrokset tehostavat vaikutusta. Pienten nahkavaurioiden hoitoon jo 30 millilitran paikkamaalipurkki on riittävä ja sillä saa peiteltyä ison määrän pieniä jälkiä tai korjattua esimerkiksi yhden ratin.


    Nahkapenkkien uudelleenvärjäys


    [​IMG]

    Jos vaaleat sporttipenkit ovat päässeet tähän kuntoon ja pieni paikkailu ei enää auta? Otetaan käyttöön järeämmät aseet: eli pappa-kalsarit jalkaan, Ebay auki ja tilaukseen litran purkki maali sekä pinnan suojaukseen tätä varten tarkoitettu 2K-mattalakka. On ylivärjäyksen aika.

    [​IMG]

    Rohkea tapa aloittaa projekti on kaivaa esiin asetoni, jolla pintavärjätystä nahasta irtoaa alkuperäinen nahkatehtaalla maalattu pinta. Usein käy niin, että naarmut, halkeamat, lika ja muu epämääräinen töhnä on pesiytynyt enimmäkseen pintakerrokseen ja jäljet katoavat poistettavan pinnan mukana. Maalinpoistovaiheessa kädet on syytä suojata hansikkailla ja putsaamiseen käyttää paperin sijasta vanhaa pyyhettä. Jos alta paljastuu pahasti vaurioituneita kohtia, voi myös hiomapaperia käyttää pahimpien rosojen tasoitukseen. Kevyt hiominen myös parantaa värin tarttuvuutta.

    [​IMG]

    Muutama tunti myöhemmin nahalle on levitetty 5-10 kerrosta nahkamaalia sienellä tuputtamalla ja pinta muistuttaa tehtaalta lähtenyttä. Seuraavana päivänä pintaan voi levittää sienellä tai ruiskulla maalaamalla 2K-lakan, joka takaa hyvän UV-suojan ja kulutuskestävyyden uudelle pinnalle.

    [​IMG]

    Kuva: Tomi Tammi

    Nahkamaali tarttuu mukavasti kiinni myös muoviosiin, joten kulahtaneet ja auringon paisteessa kellertäväksi värjäytyneet sivupaneelit voi maalata niin kutsutusti samaan rahaan. Useimmissa autoissa käytetyt pintavärjätyt nahkat kestävät hyvin asetonipesun, mutta keinonahkalle moista toimenpidettä tulee välttää. Sama koskee herra-autojen aniliininahkaisia penkkejä, joissa läpivärjätty aito nahka kuvioineen ei ole väriaineilla helposti korjattavissa.
    Ratin ehostus


    [​IMG]

    Nahkaratti on alttiina monenlaiselle kulumalle, hikisille, likaisille ja erinäisten kemikaalien kyllästämille käsille. Niinpä ei ole laisinkaan yllättävää, että nahkamaalille on jälleen tarvetta. Ratin kunnostus on nahan värjäyksellisesti ehkä kaikista haastavin työ, sillä pinta on usein huonompi kuin penkeissä ja putsaaminen erittäin työläs. Mikäli pintaan jää jämiä esimerkiksi silikonipohjaisista aineista, värin tarttuminen on vähintäänkin kyseenalaista.

    Tässä kohteena on pintavärinsä jo osittain menettänyt ja likaa sekä rasvaa kasoittain itseensä imenyt nappanahkainen ratti. Nappanahka on perinteistä pintavärjättyä nahkaa ohuempaa, pehmeämpää ja kuvioltaan yleensä lähes huomaamatonta. Ominaisuudet on saatu aikaan höyläämällä nahasta paksuutta pois ja jättämällä jäljelle vain pehmein alaosa.

    [​IMG]

    Konsepti on sama kuin penkkien uudelleen maalauksessa, eli asetonilla nahan käsittely ympäriinsä ja purkista väriä päälle. Ratin kanssa suojaavasta lakkakerroksesta ei ole haittaa, mutta kitsas kuski säästää lakkarahat bensaan ja korjaa ratin kympin maalipurkilla.

    [​IMG]

    Viisi värikerrosta myöhemmin ratti on viimeistelyä vaille valmis. Puuosille lipsahtanut maali irtoaa asetonilla varovaisesti pyyhkäisemällä ja rapsuttamalla.

    [​IMG]



    [​IMG]
    Lue alkuperäinen uutinen
     
    Viimeksi muokattu: 08.03.2016
    Mr. Spain ja DaKyy tykkäävät tästä.
  2. ConeZ

    ConeZ Aktiivinen jäsen Team R&T

    Viestejä:
    107
    Tykkäykset:
    162
    Rekisteröitynyt:
    02/2016
    Oma auto:
    Uus Focus ghia varusteet
    on kyllä siisti lopputulos noinkin kuluneen näköisestä nahasta
     
  3. shaiba

    shaiba Uusi jäsen

    Viestejä:
    1
    Tykkäykset:
    0
    Rekisteröitynyt:
    05/2017
    Kiitoksia, kiinostava ja itselleni tarpeelinen artikkeli hyvillä kuvilla noin muuten mutta en kyllä löydä tuota noin "kympin maalipurkkia" etsimälläkään? Tarvisin itseasiassa vastaavaa mustaa maalia. Mitä tarkalleen ottaen käytitte tohon rattiin?

    E: ja onko miten pysynyt?