Mercedes-AMG julkisti äärimmäisen Project ONE -hyperautonsa Frankfurtissa

Viestiketju alueella 'Mercedes-Benz' , aloittaja juha-kokkonen, 12.09.2017.

  1. Juha Kokkonen

    Juha Kokkonen Car lover Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    84
    Tykkäykset:
    11
    Rekisteröitynyt:
    01/2016
    Oma auto:
    Kesällä: 2 kpl BMW e28, Talvella: VW Passat 3B TDI
    [​IMG]

    Mercedes-AMG on esitellyt odotetusti äärimmäisen Project ONE -hyperautonsa Frankfurtin autonäyttelyä edeltäneessä lehdistötilaisuudessa. Auton ajoi lavalle F1-tähti Lewis Hamilton. Valmistaja kehuu kyseessä olevan käytännössä katukäyttöön suunnattu versio F1-autosta.

    Valmistajan mukaan auton muotoilussa käytäntö on ajanut kaikilta osin ulkonäön edelle - pienimmätkin yksityiskohdat on toteutettu parasta suorituskykyä ajatellen. Keskeisiä elementtejä ovat eteen sijoitettu ohjaamo, suuret pyöränkaaret, katolle kurottautuva ilmanottoputki, takaosan kattoevä, suurikokoinen nouseva takaspoileri sekä useat ilmanottoaukot. Keskellä perää sijaitseva kolmiaukkoinen pakoputki on tuttu F1-autoista ja sen kaksi pienempää aukkoa johtavat hukkaporteille.

    [​IMG]

    Project Onen voimalinja periytyy suoraan F1-autosta ja se on suunniteltu Mercedes-AMG High Performance Powertrainsin toimesta Britannian Brixworthissa. Siinä yhdistyy 1,6-litrainen V6-keskimoottori sekä yhteensä neljä sähkömoottoria. Yksi sähkömoottoreista on integroituna turboahtimeen (90 kW), toinen (120 kW) kampikammioon ja kaksi jäljelle jäävää (120 kW) etupyöriin. Litium-ioni-akusto jäähdytysjärjestelmineen on suoraan Mercedes-AMG Petronas F1-autosta, mutta kapasiteettia on lisätty vastaamaan katuauton tarpeita.

    Polttomoottori kiertää 11 000 ja etupyörien sähkömoottorit jopa 50 000 kierrosta minuutissa. Järjestelmän kokonaisteho on yli 1000 hevosvoimaa ja auton luvataan kiihtyvän nollasta kahteensataan alle kuudessa sekunnissa sekä saavuttavan yli 350 km/h huippunopeuden. Moottorin jatkona on automatisoitu kahdeksanvaihteinen AMG Speedshift -manuaalilaatikko. Pelkän sähkön voimin autolla voi ajaa 25 km.

    Project Onen alustassa käytetään monivarsituentaa sekä edessä että takana sekä säädettäviä coilovereita. Auton alla pyörii keskiökiinnityksellä varustetut takovanteet, joille pyöräytettyjen Michelin Sport Pilot Cup 2 -renkaiden koko on edessä 285/35r19 ja takana 335/30r20. Pysähtymisestä huolehtivat huippukevyet hiilikeraamiset jarrut.

    [​IMG]Auton futuristisen minimalistinen sisusta sisältää paljon viitteitä F1-maailmaan. Istuimet ovat kiinteät ja F1-tyylinen ohjauspyörä sekä polkimet säätyvät kuljettajan mukaan. Informaatiota tarjoavat kaksi kymmenen tuuman korkearesoluutioista näyttöä. Hiilikuituinen keskitunneli erottaa kuljettajan ja matkustajan toisistaan ja on samalla funktionaalinen osa auton hiilikuiturakennetta. Verhoilussa on käytetty nappanahkaa, alcantaraa ja keltaisia yksityiskohtia.

    Mercedes-AMG valmistaa Project Onea vain 275 kappaletta 2,27 miljoonan euron kappalehintaan. Kaikki yksilöt ovat jo myyty loppuun. Autojen toimitusten kerrotaan alkavan 18 kuukauden päästä.

    [gallery link="file" size="medium" ids="14106,14107,14110,14108,14109,14111,14114,14113,14112"]

    Lähteet: Mercedes-AMG (1)(2)
    Lue alkuperäinen uutinen