Mazda juhlisti aikanaan toimintakelvottomana pidetyn moottoriteknologiansa 50-vuotista historiaa

Viestiketju alueella 'Mazda' , aloittaja Toimitus, 31.05.2017.

  1. Toimitus

    Toimitus Moderaattori Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    1 136
    Tykkäykset:
    27
    Rekisteröitynyt:
    02/2016
    [​IMG]

    Japanilaisvalmistaja Mazda juhlisti eilen 50-vuotista sarkaansa ikonisten wankelmoottoreiden parissa julkaisemalla mittavan kuva- ja videokollaasin yrityksen historiansa aikana valmistamista Wankel-autoista.

    [caption id="attachment_12321" align="alignnone" width="1024"][​IMG] Mazdan ensimmäinen wankelmoottorilla varustettu auto oli 50 vuotta sitten markkinoille tullut Cosmo Sport. Se tunnettiin Japanin ulkomarkkinoilla myös nimellä 110S.[/caption]

    Mazdan työ wankel- eli kiertomäntämoottorien parissa alkoi jo vuonna 1961 valmistajan hankittua lisenssioikeudet NSU Motorenwerke AG:n ja Wankel GmbH:n kehittelemään moottoriteknologiaan. Jo ensimmäisissä Saksasta laivatun prototyypin testeissä tapahtui vakava moottoririkko ja Mazdan pääinsinööri Kenichi Yamamoto päättikin koota yhteen valmistajan lahjakkaimmista insinööreistä koostuneen ryhmän ratkomaan wankelteknologian ongelmia. Tämän 47 Samurai -nimisen ryhmän työn hedelmistä päästiin vihdoin nauttimaan 30. toukokuuta 1967, kun Mazdan ensimmäinen kiertomäntämoottorilla varustettu auto, Cosmo Sport 110S, tuli markkinoille.

    [caption id="attachment_12319" align="alignnone" width="1024"][​IMG] Etualalla Mazdan Le Mans -voittaja 787B.[/caption]

    Vuosien saatossa Mazda rakensi wankelmoottoreita käyttävien autojensa ympärille myös mittavaa moottoriurheilutoimintaa, jonka avulla levitettiin kokoisikseen tehokkaiden moottoreiden ilosanomaa ympäri maailman. Mazdan wankelien huippuhetki moottoriurheilussa osui vuodelle 1991, kun 710 hevosvoimaa tuottavalla neliroottorisella ja 2,6-litraisella kiertomäntämoottorilla varustettu Mazda 787B -kilpa-auto pokkasi Le Mansin voiton. Myös Mazda RX-7, eli valmistajan historian eniten valmistettu Wankel-malli, on niittänyt menestysta kilparadoilla, sillä se mm. dominoi luokkaansa pohjoisamerikkalaisessa IMSA-sarjassa läpi 80-luvun.



    Vaikka Mazda lopetti viimeisimmän Wankel-mallinsa (RX-8) valmistuksen jo vuonna 2012, teknologian parissa vietetyt vuosikymmenet antavat valmistajan moottorien kehitystyölle oman leimansa vielä nykypäivänäkin.

    [gallery link="file" columns="4" size="medium" ids="12319,12328,12326,12318,12324,12327,12325,12320,12322,12321,12323"]

    Lähteet: Mazda US ja Mazda EU
    Lue alkuperäinen uutinen
     
    Viimeksi muokattu: 31.05.2017