Leikattu sporttikatti - Jaguar esitteli F-Type-urheiluautostaan nelisylinterisen version

Viestiketju alueella 'Jaguar' , aloittaja Toimitus, 14.04.2017.

  1. Toimitus

    Toimitus Moderaattori Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    949
    Tykkäykset:
    26
    Rekisteröitynyt:
    02/2016
    [​IMG]

    Jaguar on esitellyt F-Type-urheiluautostaan uuden lähtötason version, joka saa varmasti ainakin osan Jaguar-faneista kiristelemään hampaitaan. Yritys on nimittäin leikannut sporttinsa sylinterimäärää neljään ja istuttanut pellin alle Jaguarin perusmalleista tutun Ingenium-turbomoottorin.

    Pohjimmiltaan kaksilitrainen turbonelonen on siis sama Ingenium-perheen moottori, jota käytetään Jaguarin useissa nykyisissä bensa- ja dieselmalleissa. F-Typessä käytössä on moottorin tehokkain versio, josta on kutiteltu 296 hevosvoimaa sekä 400 Nm vääntöä. Vaihteistovaihtoehtona on ainoastaan 8-pykäläinen Quickshift-automaatti. Uudella moottorilla spurtti 0-96 km/h välillä ottaa 5,4 sekuntia ja auto saavuttaa 250 km/h huippunopeuden. Polttoaineenkulutuksen kerrotaan laskevan 16 % V6-malliin nähden (7,2 l/100 km). CO2-päästöiksi kerrotaan vain 163 g/km.



    Sylinterimäärän leikkaamisen kääntöpuolena auton ajettavuuden kerrotaan menneen entistä parempaan suuntaan, sillä painoa on saatu pois keulalta yli 50 kiloa V6-malliin nähden. Etuakselilta vähentyneen painon ansiosta F-Typen kerrotaan olevan tasapainoisempi ja ketterämpi ajettava. Nelisylinterinen versio käyttää samaa täysalumiinista koria kuin muutkin F-Type-versiot. Vuosimalliin 2018 F-Typen kaikki versiot saavat uuden etupuskurin sekä LED-ajovalot. Ulkoisesti nelisylinterisen mallin erottaa muista keskelle sijoitetusta pakoputken päästä sekä kevyistä pienemmistä 18-tuumaisista vanteista.

    Nykyisellään edullisin F-Type-malli (340 hv V6 Coupé) maksaa Suomessa karvan verran yli 100 000 euroa, joten nelimukisen version hinnan voisi kuvitella painuvan selvästi sadan tonnin alapuolelle.

    [gallery link="file" size="medium" ids="11219,11217,11218,11220,11221,11222,11223,11224,11225"]

    Lähde: Jaguar
    Lue alkuperäinen uutinen