Aston Martin on julkaissut kauan odotetun seuraajan vuonna 2005 esitellylle edellisen sukupolven Vantage-urheiluautolleen. Parin viime vuoden aikana Vanquish Zagato– ja DB11-mallien kohdalla nähty huippulaadukas Aston-muotoilutyö saa hienolla tavalla jatkoa 510-hevosvoimaisen Vantagen kohdalla ja sulavalinjainen urheiluauto onkin ulkonäöltään suoranainen napakymppi.

Matalan ja aggressiivisen näköisen Vantagen muotoilussa ja teknisissä ratkaisuissa on tähdätty urheilullisuuteen ja 1530 kiloa painavan auton painojakauma onkin täydellinen 50:50. Valmistajan dramaattisesti muotoilluiksi nimittämien etu-ja takavalojen lisäksi Vantagen ulkokuoresta löytyy monia funkionaalisuuden nimissä tehtyjä ratkaisuja, kuten keulan ja perän suurikokoiset ilmanohjaimet. Yhdessä etupyöränkaarien ilmanottoaukkojen kanssa kyseinen etusplitteri ja takadiffuusori luovat Vantagelle huomattavan määrän downforcea kovemmissa nopeuksissa.

Uuden ”pikku”-Astonin sydämenä sykkii DB11-mallista tuttu 510 hevosvoimaa ja 685 newtonmetriä tuottava V8-moottori. Kahdella turboahtimella varustetun AMG-Mercedes -lähtöisen voimanlähteen kanssa lyö kättä auton taka-akselilla sijoitettu ZF:n 8-vaihteinen automaattilaatikko. Voimalinjan viimeistelee ensimmäistä kertaa Aston Martinissa käytettävä sähköinen takatasauspyörästö (E-Diff), joka pystyy säätelemään portaattomasti kummankin takapyörän lukitusastetta nollan ja sadan prosentin välillä.

Vastaesitelty Vantage kykenee valmistajan ilmoituksen mukaan kiihtymään 0-100 km/h räväkästi 3,6 sekunnissa ja saavuttamaan 314 km/h -huippunopeuden. Mm. Porsche 911:lle suoraksi kilpailijaksi suunnatun Vantagen veroton lähtöhinta Saksassa on 154 000 euroa.

Lähde: Aston Martin