Renaultin maaliskuussa Alpine-urheiluautobrändinsä alla julkaisemasta A110-coupesta on nyt esitelty räyheä Cup-kilpaversio. Kilpa-autoilun saralla Renault Alpinen yhteistyökumppanina toimivan ranskalaisen Signatechin suunnittelema ja muokkaama A110 Cup luotiin ensi vuonna starttaavaa Alpine Europa Cup -ratasarjaa varten.

Ulkoisesti varsin paljon kaksipaikkaista tuotantoautoa muistuttava A110 Cup on saanut tekniikkapuolelle tukun kilvanajoa helpottavia päivityksiä. Auton 1,8-litrainen turbomoottori tuottaa sen imu- ja pakopuolella tehtyjen muokkausten jälkeen 270 hevosvoimaa, mikä on 18 enemmän kuin vakioautossa. Katu-A110:ssä käytettävän kaksoiskytkinvaihteiston tilalle on puolestaan asennettu Signatechin ja 3MO:n yhteistyössä kehittelemä 6-pykäläinen sekventaalivaihteisto. Voimalinjan viimeistelee taka-akselistolta löytyvä lukkoperä.

Noin 1050-kiloinen A110 Cup on viitisenkymmentä kiloa normiautoa kevyempi, kiitos karsitun sisustansa. Täysiverisenä kilpa-autona A110 Cupin sisustasta löytyy kuusipistevöillä varustettujen kuppipenkkien lisäksi mm. auton monokokkirunkoon pultatun täydellisen turvakehikon sekä automaattisen palonsammutusjärjestelmän kaltaisia FIA:n vaatimia turvavarusteita.

Sulavan näköisen kilpurin mutkakäyttäytymistä helpottamaan on asennettu Öhlinsin säädettävä alustasarja, jonka ansiosta auto istuu 40 millimetriä vakiota matalammalla. Alpine A110 Cupissa on myös katumallia järeämmät Brembon valmistamat jarrut, joiden kuusimäntäiset satulat ovat  kevyttä magnesiumia.

Alpine A110 Cup -kilpa-auton hinta on pyöreät 100 000 euroa. Jos haaveissasi on lisäksi osallistua kuudessa eri maassa järjestettävään Alpine Europa Cup -sarjaan, valmistaudu budjetoimaan vähintään toiset sata tonnia kilpakustannuksiin.

Lähde: Alpine