FIA ja F1:sten kaupallisten oikeuksien haltijat kokoontuvat ensi viikolla Pariisissa keskustelemaan F1-autojen tulevaisuuden säädöksistä. Autosport-julkaisun mukaan yhtenä kokoontumisen keskustelunaiheena on nelivedon käyttöönotto tulevaisuuden F1-autoissa. Uudet moottori- ja autosäännökset tulevat voimaan vuodesta 2021 eteenpäin.

Autosportin mukaan voimaa ei suunnitella siirrettävän etupyörille mekaanisesti polttomoottorilta, vaan järjestelmän kaavaillaan hyödyntävän KERS-järjestelmän keräämää jarrutusenergiaa etupyöriin asennettavilla sähkömoottoreilla. Porsche käyttää vastaavaa ratkaisua 919 Hybrid LMP1-kilpurissaan. Sähköisen etuvedon lisäämisen suunnitellaan tarjoavan lisää pitoa mutkiin mahdollistaen tiukemmat kamppailut ja suuremmat ohitusmäärät.

Mercedeksen moottoriurheilupuolen johtaja Toto Wolffin mukaan 60 % F1-autoissa talteenotetusta sähköenergiasta menee tällä hetkellä hukkaan. Hänen mukaansa etusähkömoottorit ovat yksi potentiaalinen vaihtoehto sen tehokkaampaan hyödyntämiseen. Samalla päästäisiin eroon monimutkaisesta MGU-H-järjestelmästä, joka kerää talteen hukkalämpöä turboahtimelta. Nelivedon potentiaalisina haittapuolina ovat autojen painon kasvu sekä joidenkin tallien saamat kohtuuttomat etulyöntiasemat tekniikkaa käyttöön ottaessa.

Kyseessä ei olisi ensimmäinen kerta, kun F1-autoissa käytettäisiin nelivetoa. Esimerkiksi Lotus ja McLaren testasivat ajatusta autoissaan jo 1970- ja 1980-lukujen vaihteessa, mutta nelivedon käyttö kiellettiin vuonna 1982.

Lähde: Autosport