Volvo on esitellyt uuden Polestar-brändinsä alle ensimmäisen urheiluauton, joka kantaa Polestar 1 -nimeä. Kyseessä on kaksiovinen ja nelipaikkainen Gran Tourer, jota liikuttaa hybridivoimalinja. Autosta noin puolet kerrotaan olevan Polestarin omien insinöörien kehittämää ja loput peräisin Volvo Groupin muista malleista. Ulkoisesti uutuus on lähes identtinen Volvon vuonna 2013 esittelemän Coupe Concept -konseptimallin kanssa.

Polestar 1:n voimalinja koostuu taka-akselille sijoitetuista kahdesta sähkömoottorista sekä eteen sijoitetusta 2,0-litraisesta nelisylinterisestä Drive-E-polttomoottorista, jolta voima välitetään etupyörille. Voimalinjan yhteistehoksi ja -väännöksi kerrotaan 600 hevosvoimaa ja 1000 newtonmetriä. Kyseessä on lataushybridi ja auto voi kulkea pelkällä sähkövoimalla jopa 150 km matkan.

Polestar 1:n kori on keskeisiltä osin hiilikuitua, jonka kerrotaan olevan kevyempi ratkaisu sekä lisäävän vääntöjäykkyyttä 45 % metallikoriin nähden. Painojakamaksi kerrotaan varsin hyvä 48-52 %. Auton alta löytyy Öhlinsin elektronisesti säätyvä CESi-alusta (Continuously Controlled Electronic Suspension) sekä Akebonon jarrut 400 mm jarrulevyillä sekä kuusimäntäisillä satuloilla.

Polestar 1:n valmistus alkaa vuoden 2019 puolivälissä täysin uudessa tuotantolaitoksessa Kiinan Chengdussa. Autoja valmistetaan maksimissaan 500 kappaleen vuositahtia. Tuotantolaitoksen odotetaan valmistuvan ensi vuoden puolivälissä. Polestar-autot tullaan myymään kuukausimaksupohjaisesti kahden tai kolmen vuoden tilaussopimuksilla. Auton kuukausimaksu sisältää kaikki kulut, sisältäen huollot ja vakuutukset.

Polestarin suunnitelmissa on myös julkaista täyssähköinen Polestar 2 -malli, joka tulee tuotantoon vuonna 2019. Myöhemmin luvassa on myös täysin sähkövoimalla kulkeva keskikokoinen Polestar 3 -katumaasturi.

Lähde: Polestar

This site uses XenWord.