Perinteikäs brittiläinen urheiluautomerkki TVR tekee paluun markkinoille tänään Goodwood Revival -tapahtumassa esittelemällään Griffith-urheiluautolla. Kyseessä on klassinen kaksipaikkainen etumoottorilla varustettu urheilucoupe, joka kunnioittaa merkin 70-vuotista historiaa ja kilpailee samassa luokassa Porsche 911:n ja Jaguar F-Typen kanssa.

Perusresepti on tuttu aiemmista TVR:n malleista: pitkä konepelti, eteen sijoitettu äänekäs moottori ja takaveto. Griffithin kevyessä korirakenteessa on hyödynnetty Gordon Murrayn iSteam-valmistustekniikkaa, jossa hiilikuitupaneelit on liitetty yhteen teräsrungon kanssa. Korin vääntöjäykkyydeksi kerrotaan 20 000 Nm per aste. Myös auton ulkopaneelit on valmistettu hiilikuidusta, jonka ansiosta massaksi ilmoitetaan vain 1250 kg. Ovien etupuolelle sijoitettujen pakoputkien ulostulojen ansiosta auton pohjalevy on saatu pidettyä täysin tasaisena, jonka kehutaan olevan aerodynaamisesti edullinen ratkaisu.

Griffithin keulalle on istutettu Fordilta peräisin oleva vapaastihengittävä 5,0-litrainen V8-moottori, josta Cosworth on kutitellut ulos 500 hevosvoimaa. Moottorissa käytetään kuivasumppuvoitelua ja sen perään on istutettu Tremecin kuusivaihteinen manuaalilaatikko, joka välittää voiman takapyörille. Kevytrakenteinen auto tarjoaa mukavan 400 hv/tonni -tehopainosuhteen, jonka ansiosta Griffith syöksyy nollasta sataseen alle neljässä sekunnissa ja saavuttaa yli 320 km/h huippunopeuden.

Griffithin olennaiseen keskittyvässä melko pelkistetyssä sisustassa on käytetty brittiläistä nahkaa sekä alcantaraa ja kojetaulusta löytyy digitaalinen mittaristo sekä erillinen pystyasentoon sijoitettu monitoiminäyttö. Turvavarusteluun kuuluvat turvatyynyt, ABS ja ESP-luistonestojärjestelmä.

Auton ensimmäisen 500 kappaleen Launch Edition -erän hinnaksi kerrotaan Britanniassa alle 90 000 puntaa. Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä.

Lähde: TVR