Japanilaisesta autotallista on paljastunut hiljattain melkoinen harvinaisuus, joka on seissyt samoilla sijoillaan lähes 40 vuotta. Kyseessä on tiettävästi ainoa jäljellä oleva alumiinikorinen 365 GTB/4 Daytona -katuversio maailmassa.

Ferrari valmisti vuosina 1969-1973 yhteensä hieman yli 1200 365 GTB/4 Daytona -urheiluautoa, joista vain viisi oli koripaja Scagliettin valmistamia alumiinikorisia kilpailuversioita. Näistä alumiinikorisista yksilöistä vain yksi valmistettiin katukäyttöön, sillä se meni Enzo Ferrarin läheiselle ystävälle ja Autosprint-lehden perustajalle Luciano Contille.

Tämä yksi ja ainoa yksilö on nyt julkisuuteen putkahtanut kesäkuussa 1969 valmistunut auto, jonka korinumero on 12653. Kyseisen auton erikoisvarusteisiin kuuluu mm. halutut pleksisuojuksin varustetut etuvalot sekä sähköikkunat. Auton kerrotaan päätyneen vuonna 1971 Japaniin, jossa se vaihtoi vuosien varrella omistajaa kolmeen kertaan. Omistajista viimeisin, Makoto Takai, säilöi auton lopulta talliin 80-luvun taitteessa lähes neljäksi vuosikymmeneksi. Vain harvat tiesivät auton olemassaolosta ja kertoman mukaan niistä monet koittivat ostaa sen itselleen tuloksetta.

Alkuperäiskunnossaan oleva 36 390 kilometriä ajettu auto huutokaupataan RM Sotheby’sin Leggenda E Passione -tapahtumassa syyskuun 9. päivä ja sen odotetaan tuovan lähes kaksi miljoonaa euroa. Nähtäväksi jää, pitääkö tuleva omistaja auton sellaisenaan vai entisöidäänkö se uutta vastaavaan loistoon.

Lähde: RM Sotheby’s