Syksyllä markkinoille saapuvan neljännen sukupolven A8-lippulaivasedaninsa myötä Audi ottaa käyttöön uuden nimeämiskäytännön malliensa voimalinjan tehontuoton ilmaisemiseksi. Ensituntumalta varsin sekavan oloisen uudistuksen myötä saksalaisvalmistajan mallimerkinnöistä poistuu kokonaan autojen moottorin iskutilavuuden ilmaisevat merkinnät ja tilalle tulee auton voimanlähteen tehokkuuden ilmaiseva kaksinumeroinen luku väliltä 30-70.

Audin uusissa viiden numeron välein jaotelluissa teholuokkamerkinnöissä alhaisin luku ”30” tarkoittaa 109-129 hevosvoiman moottoritehoja, ”45” puolestaan 227-248 hv:n tehoja ja korkein luku ”70” on varattu yli 536-hevosvoimaisille autoille. Loput teholuokat jakautuvat loogisesti näiden esimerkkeinä annettujen merkintäluokkien välille. Audin R8-superauto ja S- sekä RS-tehomallit jäävät tämän uuden nimeämiskäytännön ulkopuolelle.

Jatkossa Audin mallimerkinnät muodostuvat mallinnimen, uuden tehomerkinnän (30-70), moottoriteknologiamerkinnän (TFSI, TDI, g-tron tai e-tron) ja auton mahdollisen nelivetoisuuden ilmaisevan Quattro-nimityksen yhdistelmästä.  Täten esim. 3-litraisella turboahdetulla ja 335 hevosvoimaa tuottavalla V6-bensamoottorilla varustettu uusi nelivetoinen A8 on mallimerkinnältään A8 55 TFSI (quattro).

Audilta uudistusta perustellaan moottoriteknologian kehittymisestä johtuvilla syillä. Valmistajan mukaan nykyisellä moottoreiden ahtamisen ja sähköavusteisen voimalinjojen aikakaudella iskutilavuus ei ole enää paras tapa ilmaista mallien tehokkuutta ja suorituskykyä. Uudella luokittelulla pyritään helpottamaan mallien suorituskykyerojen ymmärtämistä.

Lähteet: Audi ja Road & Track

 

This site uses XenWord.