BMW julkaisi vihdoin eilen illalla huippuodotetun BMW F90 M5 -urheiluautonsa, jonka ennakkoon puhutuin ominaisuus on varmasti auton uusi M xDrive -nelivetojärjestelmä. Uudesta vetotavasta huolimatta auton kerrotaan olevan rakennettu perinteisellä M5-kaavalla, jossa nelioviseen luksusedaniin on yhdistetty kilparadalle kelpaavat ajo-ominaisuudet.

Uutta F90-korimallista M5:tä varten kehitelty M xDrive -neliveto on voimaa täysin portaattomasta etu- ja takapyörien välille jakava järjestelmä, joka parantaa erityisesti M5:n kiihtyvyyttä mutkissa ja paikaltaan lähdettäessä. Kuljettajalla on valittavissa kolme M xDrive -moodia; 4WD-nelivetotila, enemmän voimaa takapyörille ohjaava 4WD Sport ja auton täysin takavetoiseksi muuntava 2WD-takavetotila.

F90 M5:n konehuoneesta löytyy M TwinPower Turbo -ahtoteknologiaa hyödyntävä 4,4-litrainen tuplaturbo-V8, joka tuottaa tasan 600 hevosvoiman tehon ja 750 newtonmetriä vääntöä. Valmistajan mukaan edellisen korimallin M5:n voimanlähteeseen verrattuna uuteen moottoriin on päivitetty mm. turboahtimet, tehokkaampi ”charge air” -jäähdytysratkaisu ja kovemmalla paineella toimiva bensansyöttöjärjestelmä. Entistä tehokkaampi moottori välittää voimansa nelivetojärjestelmälle 8-pykäläisen M Steptronic -automaattivaihteiston välityksellä.

Uusi M5 kykenee kiihtymään 0-100 km/h 3,4 sekunnissa ja 0-200 km/h 11,1 sekunnissa. Vakiona auton huippunopeus on rajoitettu 250 km/h, mutta lisävarusteisen M Driver’s -paketin avulla huiput nousevat lukemiin 305 km/h.

Niin monen nykyvalmistajan tavoin BMW kertoo hioneensa M5:n alustan urheilulliset ominaisuudet huippuunsa Nürburgring Nordschleifen moottoriradalla. Rakenteiltaan edelliseen sukupolveen verrattuna jäykistynyt alusta mukautuu napin painalluksella mukavaksi jokapäiväiseen käyttöön, kiitos VDC-ohjausjärjestelmällä varustetun elektronisesti säädettävän iskunvaimennuksen. Auton ohjauspyörästä löytyy tällä kertaa kaksi nk. M-näppäintä, joiden taakse kuljettaja voi ohjelmoida itse valitsemansa kokoelman auton ajodynamiikkaan vaikuttavia säätöjä.

Koriltaan entistä aerodynaamisempaan ja kevyempään suuntaan kehittynyt nelivetoinen BMW M5 -sedan tulee myyntiin ensi kuussa ja auton toimitukset alkavat keväällä 2018. Auton lähtöhinta Saksassa on 117,900 euroa.

Lähde: BMW