80-luvun puolivälissä Mazda yritti murtautumista Rallin MM-sarja B-ryhmän kärkikastiin valtavirrasta poikkeavin keinoin. Toisin kuin monet kovimmat kilpailijansa, japanilaisvalmistajan ensimmäisen sukupolven RX-7 -urheiluautoon perustuva ralliversio oli takavetoinen ja vapaastihengittävällä moottorilla varustettu. FIA:n lakkautettua B-ryhmän vuonna -87, oli Mazda ehtinyt rakentamaan vasta seitsemän suunnitellusta 20:stä RX-7 Evo -ralliautostaan, joten kyseessä on nykypäivänä todellinen harvinaisuus.

Ensi kuun alussa Lontoossa järjestettävässä RM Sotheby’s:n huutokaupassa laitetaan vasarana alle varsin uniikki vuosimallia -85 edustava RX-7 Evo -yksilö. Kyseinen MRTE 019 -runkonumerolla varustettu auto ei koskaan ehtinyt kilpakäyttöön ja se on käytännössä täysin ajamaton. Ainoastaan 960 kiloa painavan B-ryhmän RX-7 Evon konetilasta löytyy viritetty versio Mazdan 13B-koodinimellisestä Wankel-moottorista. Modifioiduilla Weber 51A -kaasuttimilla varustettu voimanlähde tuottaa noin 300 hevosvoiman tehon.

B-ryhmän lakkauttamisen jälkeen autoa säilytettiin aluksi Mazda Racing Teamin Euroopan toimitiloissa, jonka jälkeen se on käynyt mm. osana yksityistä kokoelmaa ja ollut näytillä Mazdan Iso-Britannian pääkonttorilla. Huutokauppakamarin mukaan kyseinen auto on todennäköisesti ainoa olemassa olevan alkuperäiskuntoinen B-ryhmän RX-7 Evo ja mahdollisesti maailman ainoa käyttämätön B-ryhmän kilpa-auto.

Lähteet: evo.co.uk, Carscoops ja RM Sotheby’s