Vuosituhannen vaihteen molemmin puolin valmistetun Seat Arosan perusmallin moottoritilassa kehräsi tehtaan tuotantolinjalta rullatessa vaatimattomat 50 hevosvoimaa tuottava 1-litrainen bensamoottori. Alla oleva video kuitenkin todistaa, että pikkuruinen Arosakin pystytään oikealla reseptillä muuntamaan huomattavasti itseään tehokkaampia autoja nopeammaksi ratapäiväohjukseksi.

Kyseisen mustan Arosan konepellin alle on piilotettu Seat Ibiza Cuprasta peräisin oleva 1,8-litrainen ahdettu nelisylinterinen, johon on päivitetty mm. kookkaampi Garrett GT28R -turboahdin, imusarja, polttoainesuuttimet, välijäähdytin sekä vapaammin virtaava pakoputkisto. Viritetyn moottorin tuottamat 350 hevosvoimaa riittävät liikuttamaan 840 kiloista Arosaa varsin pirteästi. Auton pysähtymisestä vastaavat Audi S2:sta lainatut jarrut ja pidon nopeassa ajossa takaavat semi slick -ratarenkaat.

Lähde: statesidesupercars/YouTube