Mercedes-Benz valmisti vuosina 1984-1993 kaikkiaan yli 1,8 miljoonaa W201-korimallin 190-sarjan sedania, joista kuitenkin vain 502 kappaletta oli luokittelutarkoituksiin rakennettuja Evolution II -malleja. Hiljattain kyseisiä autoja on rakentunut yksi lisää, sillä Mercedes-Benz Classic on valmistanut ratatapahtumia varten uuden Group A -standardien mukaisen yksilön.

Kyseinen 190 E 2.5-16 Evolution II Group A -auto on rakennettu tarkasti Mercedeksen perinneosaston toimesta ilmeisesti tavallisen perusmallin pohjalle. Tavallisten Evo II -varusteiden lisäksi auto on muokattu vastaamaan Group A -kilpastandardeja. Autoa tullaan käyttämään ratatapahtumissa Mercedeksen asiakkaiden viihdyttämiseen.

Edistynein Evo II -versio erottuu ensimmäisen sukupolven Evo-malleista mm. radikaalimman korisarjan, suuremman säädettävän takaspoilerin, takaikkunaspoilerin, 17-tuumaisten Evo II -vanteiden osalta. Auton Cosworthin suunnittelemasta 2,5-litraisesta 16-venttiilisestä rivinelosesta irtosi lisävarusteena myydyllä AMG Power Packilla 224 hevosvoimaa ja 245 newtonmetriä. Kahta lukuun ottamatta kaikki Evo II -mallit lähtivät tehtaalta blauschwarz-värissä. Kilpaversioista otettiin ulos jopa 350 teholukemia ja ne niittivät aikanaan laajaa menestystä vakioautosarjoissa.

Lähde: Mercedes-Benz