Henrik Fiskerin tuoreen Fisker Inc. -yrityksen tulevan EMotion-sähköauton kehitysprosessi on kokenut vastoinkäymisen, sillä yritys on menettänyt autoon suunniteltujen modernien grafeeniakkujen valmistajan.

Uuden EMotion-sähköauton kehitysprojektin julkaisun yhteydessä viime syksynä Fisker ilmoitti yhteistyöstä yhdysvaltalaisen Nanotech Energyn kanssa. Nanotechin kehittämien kevyiden grafeeniakkujen voimin EMotionin mainostettiin saavuttavan jopa 640 km:n toimintamatkan. Nyt yritysten välisen yhteistyön raportoidaan kuitenkin keskeytyneen.

Nanotech Energyn toimitusjohtaja Jack Kavanaughin mukaan yhteistyön jatkamista ei nähty enää järkeväksi, sillä Henrik Fiskerin vaatiman aikataulun pitämiseksi yrityksen olisi pitänyt keskittyä ainoastaan kyseiseen projektiin, jota ei nähty järkeväksi yrityksen kehityksen kannalta. Kavanaughin mukaan Fisker ja Nanotech pysyvät kaikesta huolimatta ystävällismielisissä keskusteluväleissä ja saattavat jatkaa yhteistyötä tulevaisuudessa. Nanotech neuvottelee tekniikan lisensoimisesta myös useamman muun yrityksen kanssa.

Henrik Fiskerin mukaan EMotionissa aiotaan käyttää korealaisen LG Chemin uusinta tekniikkaa edustavia lieriömäisiä litium-ioni NCM-akkukennoja. Fiskerin kerrotaan jo testanneen LG Chemin akkuja ja todenneen niiden sopivan EMotionin vaatimaan käyttötarkoitukseen tehon ja pikalatausnopeuden suhteen. Fiskerin mukaan yritys jatkaa grafeeniakkujen käyttösovellusten tutkimista yhdessä Nanotechin kanssa.

Fisker EMotion tulee sijoittumaan ylempiin hintaluokkiin ja kilpailemaan Tesla Model S:n kanssa. Hinnaksi on kerrottu alustavasti noin 130 000 dollaria. Auton ennakkotilaukset alkavat kesäkuun 30. päivä ja virallinen julkaisu tapahtuu elokuun 17. päivä. Fisker suunnittelee aloittavansa EMotion-sähköautonsa toimitukset kuitenkin vasta vuoden 2019 lopulla.

Lähde: Autonews