Top Gear on päässyt haastattelemaan Aston Martinin suunnittelujohtaja Marek Reichmannia, toimitusjohtaja Andy Palmeria sekä auton teknisestä suunnittelusta vastannutta Adrian Neweytä tulevan Valkyrie-hyperauton yksityiskohdista Red Bull Racingin päämajassa.

Valkyrieen johtanut projekti alkoi loppuvuodesta 2014, kun Newey ehdotti katulaillisen kilpa-auton tekemistä Red Bullin omistajille. Auton aikainen mekaaninen hahmotelma perusmittoineen oli valmis syksyllä 2015 ja yritys kääntyi auton valmistusuunnitelmien kanssa Aston Martinin puoleen.

Aston Martin oli samoihin aikoihin ehtinyt aloittaa oman hyperautonsa suunnittelun ja brittivalmistajalla oli siitä 1:4-kokoluokan muotoilumalli studiollaan. Suunnitelman kerrotaan olleen LaFerrarin kokoluokkaa, mutta lopulta Neweyn suunnittelema raaempi ja kevyempi vaihtoehto vei voiton ja sitä päätettiin alkaa kehittää eteenpäin. Neweyn mukaan nykyiset hyperautot (LaFerrari, Porsche 918, McLaren P1) ovat suuria, painavia ja kömpelöitä. Projekti sai työnimekseen Nebula (NEwey, redBUll, Aston). Aston Martin on luonut auton muodot (yksinkertaistettuna maalatut osat), kunnioittaen kuitenkin Neweyn aerodynamiikkaan liittyviä ratkaisuja ja rakenteita.

Newey paljasti Top Gearille, että Valkyrien 6,5-litrainen vapaasti hengittävä V12-moottori perustuu pohjimmiltaan Cosworthin 2,4-litraiseen V8 CA2010 F1-moottoriin, jota käytettiin kausilla 2010-2013 mm. Williamsin autoissa. Newey on vaatinut moottorissa käytettävän mm. 12-to-1-pakoputkistorakennetta, jonka kerrotaan antavan moottorille upean äänimaailman. Myös V6-moottori oli harkinnassa, mutta Neweyn mukaan se ei olisi ollut juurikaan kevyempi ja se olisi ollut jäähdytyksen, värinöiden ja äänien suhteen huonompi vaihtoehto (kuin V12). Aston Martin olisi alunperin halunnut käyttää One-77-mallista muunneltua V12-moottoria, mutta Newey piti kantansa Cosworthin suhteen.

Valkyrien vaihdelaatikon valmistaja (Ricardo) on sama kuin Bugattin kaksoiskytkinvaihteistoissa, mutta Newey on suunnitellut laatikon itse ja se käyttää vain yhtä kytkintä. Lisäksi vaihteiston erikoisuutena on se, että siitä puuttuu kokonaan peruutusvihde. Auto liikkuu taaksepäin sähkömoottorin voimin.

Valkyriestä ei ole toistaiseksi ajokuntoista prototyyppiä – se valmistuu ensi vuoden alkupuolella. Asiakkaille toimitukset alkavat vuoden 2019 alussa.

Lähde: Top Gear