Aston Martin on julkaissut uusia kuvia lähes tuotantovalmiista Valkyrie-hyperautostaan. Yrityksen suunnittelijan Miles Nurnbergerin mukaan nyt julkaistuissa kuvissa näkyvä auto on ulkoisesti noin 95 prosenttisesti valmis ja lähinnä auton ei-rakenteellisiin osiin saattaa tulla vielä aerodynamiikkaan liittyviä muutoksia.

Auton uusimman kehitysversion ulkoisia uudistuksia ovat aukot ohjaamon ja etupyöränkaarien välissä, joiden kerrotaan tarjoavan merkittäviä parannuksia auton etupään downforceen. Uutta ovat myös erittäin kevytrakenteiset etuvalot, joiden painoa on saatu pudotettua niiden sisälle toteutetun alumiinikehikon ansiosta 30-40 % Aston Martinin muiden mallien valoihin nähden. Painon minimointi on mennyt lähes äärimmäisyyksiin auton vain 70 mikrometriä paksun keulamerkin kohdalla, joka on valmistettu alumiinista kemiallisesti etsaamalla. Myös takaosan LED-jarruvalo on äärimmäisen pienikokoinen – vain 5,5 mm leveä ja 9,5 mm korkea.

Valkyrien sisällä tila on maksimoitu kiinnittämällä istuimet suoraan auton hiilikuitukoriin. Aston Martinin mukaan auton sisään mahtuu kokonsa puolesta 98 % aikuisista ihmisistä. Makaava istuma-asento on tuttu F1- ja LMP-autoista ja sillä taataan maksimaalinen turvallisuus, tuki ja tuntuma autoon. Istuimissa on vakiona nelipistevyöt ja lisävarusteena on tarjolla rata-ajoon suunnatut kuusipistevyöt. Häiriötekijät on pyritty pitämään minimissään irrotettavaan rattiin sijoitettujen kaikkien keskeisten kytkimien sekä kaiken oleellisen tiedon välittävän OLED-näytön avulla. Sivupeilit on korvattu ohjaamon etunurkkiin sijoitetuilla kameranäytöillä.

Aston Martin ei ole suostunut toistaiseksi paljastamaan auton teholukemia, mutta huhujen mukaan 6,5-litraisen vapaasti hengittävän V12-moottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä tuottaisi 1130 hevosvoiman tehot. Auton painon puhutaan asettuvan noin 1030 kilogrammaan, joka takaisi huiman yli hevosvoima/kg tehopainosuhteen.

Lähteet: Aston Martin