Audi on tänään julkaissut Barcelonassa täysin uuden neljännen sukupolven A8-lippulaivamallinsa. Vaikka saksalaisvalmistaja lehdistötiedoitteessaan hehkuttaakin auton johdattelevan merkin täysin uudelle muotoilun aikakaudelle, niin tuore A8 edustaa ulkokuoreltaan melko tuttua ja totutun kaltaista Audi-muotoilua. Auton tekniikkapuolella nähdään kuitenkin huomattavia uudistuksia, joista merkittävimpiä ovat MHEV-hybriditeknologian tuominen koko A8-mallistoon sekä auton itsenäisen ajon mahdollistavat kehittyneet pilottitoiminnot.

A8 L on varustettu 13 senttimetriä perusmallia pidemmällä akselivälillä.

Auton keulan ilmettä hallitsee audimaiseen tapaan yksittäinen suurikokoinen ilmanottosäleikkö. A8:n peräpäässä katseet puolestaan kiinnittyvät ensimmäisenä uusiin yhtenäisiin ja sulavammin muotoiltuihin OLED-takavaloihin. 5,17 metriä pitkän auton (L-malli 5,3 metriä) ”lihaksikkaan” muotoilun kerrotaan kielivän A8:n Quattro-nelivetojärjestelmän yhtäläisestä tasapainoisuudesta. Uuden A8:n sisusta on edeltäjämallia väljempi joka suuntaan ja kuljettajaa hemmotellaan täysin uuden kojelauta-designin sisään rakentuvalla huippuluokan infotainment-hallintajärjestelmällä.

Uuden A8:n alykkäät autonomiset pilottitoiminnot mahdollistavat auton mm. ohjastavan itseään täysin alle 60 km/h liikkuvassa ruuhkaliikenteessä ja parkkeeraavan itsensä (ilman autossa istuvaa kuljettajaa) joko parkkiruutuun tai talliin.

Euroopan markkinoille uusi A8 tulee alkuun saataville viidellä eri moottorivaihtoehdolla. Hinnat alkaen mallit on varustettu täysin uudistuneilla 3-litraisilla V6-turbomoottoreilla, joista dieselversio tuottaa 286 hevosvoimaa ja bensa puolestaan 340 hevosvoimaa. Seuraavana tulevat 4-litraiset kahdeksansylinteriset turbomoottorit; 435-hevosvoimainen diesel ja 460-hevosvoimainen diesel. Malliston huipulla on 6-litrainen W12-moottori, jonka speksejä ei vielä tässä vaiheessa julkistettu.

Kuten sanottua, A8:n jokainen moottoriversio hyödyntää MHEV-teknologiaa, jossa hihnakäyttöisen BAS (belt alternator starter) -yksikön ajama 48-voltin sähköjärjestelmä mahdollistaa autoille monipuoliset polttoaineensäästötoiminnot. Myöhemmässä vaiheessa tarjolle tulee myös täyshybridimalli  A8 L e-tron, jonka 3-litraisesta bensamoottorista ja tehokkaasta sähkömoottorista muodostuva voimalinja tuottaa 449 hevosvoiman yhteistehon ja autolla on mahdollista ajaa pelkän sähkövoiman turvin n. 50 kilometrin matka.

Uusi neljännen sukupolven Audi A8 saapuu markkinoille tämän vuoden lopulla ja sen hinnat alkavat Saksassa noin 90 000 eurosta.

Lähde: Audi