Viime viikonloppuna Englannissa järjestetty Goodwood Festival of Speed tarjosi jälleen kerran vauhdin huumaa ja satapäin näyttäviä urheilu-, kilpa- ja klassikkoautoja. Sekaan mahtui myös muutamia hurjia tilanteita, joista ehkäpä näyttävin oli harvinaisen Ford RS200 Evo 2 -kilpa-auton ulosajo.

Kuten oheiselta videolta näkyy, RS200 karkaa sivuluisuun vauhdikkaassa jarrutuksessa ja törmää näytävästi rataa reunustaneisiin heinäpaaleihin ensin perä ja sitten keula edellä. Autoa ohjasti Brittien nelinkertainen Rallycross-mestari sekä Lydden Hillin moottoriradan omistava Pat Doran, joka selvisi rytäkästä onneksi naarmuitta. Myös auto selvisi lopulta näyttävästä kolarista ilmeisen pienillä vaurioilla, sillä se palasi tapahtuman ylämäkiajoradalle jo seuraavana päivänä kellottaen kovan 55,91 sekunnin ajan. Samainen auto on kokenut kovia aiemminkin, sillä se syttyi palamaan kesken Rallycross-kilpailun kolmen vuotta sitten.

Ford RS200:n katulaillista luokitteluversiota valmistettiin rallin B-ryhmää varten vuosina 1984-1986 yhteensä 200 kappaletta, joista 24 muunnettiin myöhemmin Evolution/Evo2-versioiksi. Auton 1,8-litrainen turboahdettu Ford-Cosworth BDT -moottori tuotti katuversiossa 250 hevosvoimaa ja kilpakäytössä 350-450 hevosvoimaa.

RS200 ehti olla mukana vain B-ryhmän viimeiseksi jääneellä kilpakaudella, jossa sen paras tulos oli Ruotsin rallin kolmas sija. Ford ehti jo suunnitella kaudeksi 1987 uuden Evolution-version autosta, joita B-ryhmän sulkemisen jälkeen käytettiin FIA:n Rallycross-sarjoissa. Evolution-version 2,1-litraisesta BDT-E-moottorista kerrotaan irronneen viritysasteesta riippuen noin 550 – 815 hevosvoimaa.

Lähde: YouTube, Road&Track, KentOnline