Keräilyautojen kauppapaikka JamesEdition on listannut sivuilleen erittäin mielenkiintoisen, harvinaisen ja kalliin Porsche-kilpa-auton. Kyseessä on vuosimallin 1981 Kremer Porsche 935 K4 IMSA GTP, joka on saanut inspiraationsa legendaarisesta Porsche 935 Moby Dick -tehdaskilpurista vuodelta 1978. Hintapyyntö on hulppeat 2 850 000 dollaria, eli noin 2,55 miljoonaa euroa.

Myynnissä oleva Kremer Porsche 935 K4 on ensimmäinen vain kahdesta valmistetusta yksilöstä.  Autossa käytetään kustomoitua putkirunkoa sekä voimalinjaa ja alkuperäistä autossa on ainoastaan tuulilasi ja katto. Nyt myynnissä olevaa yksilöä käytettiin Euroopassa kaudella 1981 ja se nappasi Bob Wollekin ajamana kaksi voitto ja yhteensä kuusi paalupaikkaa. Kaudelle 1982 auto vaihtoi omistajaa ja koki merkittäviä parannuksia mm. ilmanoton ja takajousituksen osalta. Vuosien varrella auto on ollut mm. Nicholas Cagen omistuksessa (1999-2002).

Kremer on yksi muutamasta kilpatallista, joille Porsche antoi hyväksynnän 935-pohjaisten kilpa-autojen rakentamiseen niiden tehdastuotannon päätyttyä. Käytännössä kyseessä on hyvin pitkälle kehittynyt evoluutiomalli alkuperäiseen Porsche 935:een nähden. Vuonna 1979 Kremer Porsche 935 K3 oli viimeinen tuotantoautoon perustunut auto, joka on voittanut Le Mansin 24 tunnin ajojen kokonaiskilpailun.

Vuonna 1976 esitelty 935 oli Porschen tehtaan virallinen FIA-Group 5 -sääntöjen mukainen kilpaversio 930-mallin Porsche 911 Turbosta. Porsche 935 hallitsi kestävyysajoja 1970-luvun loppupuolella ja voitti 123 yhteensä 370 kilpailusta joissa niitä oli mukana. Parhaimmillaan noin tuhatkiloisen 935:n ilmajäähdytteisestä bokserikuutosesta revittiin jopa noin 850 hevosvoiman tehot. 1980-luvun taitteessa Porsche siirtyi prototyyppimallisten 936:n, 956:n ja 962:n kaltaisten kilpureiden käyttöön.

Lähde: JamesEdition