Brittiläisen Evo-autolehden toimittaja sai hiljan tilaisuuden päästä tutustumaan Porschen 911-malliston tulevan GT2 RS -huippumallin prototyyppiversioon ja samalla saksalaisvalmistaja raotti salaisuuksien verhoa auton ominaisuuksien suhteen. Uusi 911 GT2 RS tulee näillä näkymin markkinoille vuonna 2019 ja sen on tarkoitus olla kaikkien aikojen suorituskykyisin 911-katumalli.

GT2 RS:n moottori lainataan Porschen nykyisestä 911 Turbo S:stä, mutta ennen uuteen malliin istuttamista 3,8-litraiseen bokserikutoseen on vaihdettu korkeamman ahtopaineen takaavat kookkaammat turboahtimet, sen sisuskaluja on vahvistettu ja voimanlähteen uloshengittämistä on paranneltu uudelle titaanista valmistetullta pakoputkistolla. Uuden 911 GT2 RS:n tämän hetkisessä prototyyppiversiossa kyseinen moottori tuottaa 641 hevosvoiman ja 750 Nm:n lukemat, mutta Porschen mukaan teho- ja vääntölukemat tulevat olemaan korkeammat valmiissa tuotantoversiossa.

Porschen GT-sarjan autoille tyypilliseen tapaan, GT2 RS tulee lisääntyneiden tehojen lisäksi kokemaan myös huomattavan laihdutuskuurin. Kevyempien vanteiden, hiilikuituisen katon sekä karsitun sisustan lisäksi saksalaisvalmistaja on onnistunut tiputtamaan tulevan super-911:n painoa mm. korvaamalla auton takalasin matkapuhelimista tutulla ohuemmalla ”Gorilla Glass” -materiaalilla. Tuotantovalmiin auton odotetaan painavan alle 1500 kiloa.

Huomattava osa takavetoisen GT2 RS:n alustaratkaisuista on lainattu suoraan Porschen 911 GT3 Cup -kilpa-autosta, joten auton rataominaisuudet tulevat olemaan luokassaan varsin kilpailukykyiset. GT2 RS tulee saataville ainoastaan 7-pykäläisellä PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna. PDK:n kanssa yhteistyössä auton taka-akselilla toimii elektronisella lukolla varustettu tasauspyörästö, jonka lukitussuhde säätyy automaattisesti 0-100 prosentin välillä.

Tällä hetkellä laajamittaisen Nürburgring-testirupeaman pyörteissä olevan auton kerrotaan valmistajan mukaan kiihtyvän 0-100 km/h alle kolmessa sekunnissa ja 0-200 km/h alle 9 sekunnissa.

Lähde: Evo