Ferrarin toimitusjohtaja Sergio Marchionne on hälventänyt spekulaatioita siitä, että urheiluautonvalmistajan tarvitsisi tulevaisuudessa päästörajoitusten takia rajusti pienentää V12-moottoreidensa iskutilavuutta sekä aloittaa niiden turboahtaminen.

Tämän vuotisessa Geneven autonäyttelyssä debytoinut 812 Superfast on Ferrarin viimeisin V12-luomus. Auton 6,5-litrainen vapaastihengittävä voimanlähde tuottaa pyöreät 800 hevosvoimaa.

Hiljattain antamassaan haastattalussa Marchionne vastasi V12-kysymykseen tyhjentävästi. ”Tulemma aina tarjoamaan V12-moottorivaihtoehdon. Moottoreista vastaavan kehitysohjelmamme päällikkö kertoi minulle, että olisi täysin hullua asentaa turboahdin V12-moottoreihimme.” Sen sijaan Ferrari-pomon mukaan tulevaisuudessa heidän tarkoituksenaan on tuoda hybriditeknologiaa laajemmin osaksi valmistajan V12-mallistoa.

Hyperauto LaFerrarin hybridivoimalinjan muodostavat V12-moottori ja HY-KERS -sähköjärjestelmä.

Sähkömoottorien tuominen osaksi V12-mallien voimalinjaa, auttaa Ferrarin teknisen päällikön Michael Leitersin mukaan valmistajaa pääsemään vuonna 2021 voimaan tuleviin erittäin mataliin ULEV-päästövaatimuksiin.  V12-mallien sähköistäminen ei toimitusjohtaja Marchionnen mukaan johdu kuitenkaan ainoastaan jatkuvasti alentuvista päästörajoista, vaan yritys haluaa hybridiratkaisulla ennen kaikkea parantaa autojensa suorituskykyä radalla.

Lähde: Autocar