Renault Sport Racing on esitellyt RS 2027 -konseptiauton Shanghain autonäyttelyn mediatilaisuudessa. Kyseessä on yrityksen 40-vuotisen F1-kokemuksen perusteella luotu visio tulevaisuuden F1-kilpa-autosta. Renault toivoo F1:sten keskittyvän 10 vuoden päästä enemmän kuljettajiin ja tarjoavan näyttävämpää, sähköisempää ja turvallisempaa kilpailemista.

Teknisellä toteutuksen osalta RS 2027 hyödyntää nelivetoa, nelipyöräohjausta sekä korkean tiheyden akkukennostoa. Voimalinja rakentuu turboahdetusta V6-moottorista ja kaksioisaisesta liike-energian talteenottojärjestelmästä, joka pystyy tuottamaan yksistään 670 hevosvoiman tehot. Yhdessä polttomoottorin kanssa kokonaistehoksi kirjataan yksi megawatti, eli 1341 hevosvoimaa. Konseptin painoksi kerrotaan 600 kg, joten teho-painosuhde on huomattavasti parempi kuin nykyisissä F1-autoissa.

Näyttävyydellä Renault tarkoittaa mm. konseptin liikkuvia aerodynamiikkaosia sekä aktiivisia LED-valoja vanteissa. Turvallisuutta lisäämässä ovat onnettomuustilanteessa turva-auton toimesta aktivoituva autonominen tila sekä ultrakestävä polykarbonaatista valmistettu ohjaamon suojakate. Ympäristönäkökohtia ovat auton nykyistä puolta pienempi polttoainetankki sekä täysin sähköinen ajotila mm. varikolla käytettäväksi. Lisäksi konsepti on 3D-tulostettu täysin kierrätettävistä materiaaleista.

Renault kaavailee lisäksi aiempaa laajempaa vuorovaikutusta katsojien ja autojen välille. Konseptin mukaan fanit voivat seurata haluamiensa autojen telemetriadataa sekä jopa osallistua pelin muodossa virtuaalisesti mukaan kilpailuun.

Lähde: Renault