Kalifornialainen MP Classics -liike kauppaa hyvin poikkeuksellista hot rodia, jossa yhdistyvät erikoisella tavalla Enzo Ferrarin ja Henry Fordin perintö. Kyseessä on vuoden 1932 B-mallin Ford, jonka konepellin alle on vaihdettu Ferrarin V8-moottori.

Todellisuudessa tässä erikoisessa rodissa on varsin vähän alkuperäistä Fordia jäljellä, sillä punaisella satiinivärillä maalattu kori on lasikuitua. Alustassa on edessä dropattu etuakseli, KW:n coiloverit ja rumpujarrujen sisään piilotetut levyjarrut. Takana on puolestaan erillisjousitus ja 15-tuumaiset nelimäntäiset jarrut. Auton alla on 18-tuumaiset Alan Lee -vanteet sekä Achillesin ratasliksit.

Keulalta löytyvä moottori on 1980-luvun lopulta peräisin oleva Ferrarin 3,0-litrainen V8, jota on käytetty mm. Modialissa sekä 308 GTB:ssä. Moottori on läpikäyty ja siihen on liitetty kaksi Turboneticsin suurta turboahdinta ja AEM:n moottorinohjaus, joiden voimin moottorin arvioidaan tuottavan 950 hevosvoiman tehot 8500 RPM:n huippukierroksilla. Moottorin perässä on Tremecin kuusipykäläinen vaihdelaatikko ja kilpatason kytkin.

Ford-Ferrari-rodin hinnaksi kerrotaan 250 000 dollaria, jolla saisi Yhdysvalloissa uuden 488 GTB:n. Kuvien perusteella auto ei tosin vaikuta vielä täysin valmiilta ja onkin epäselvää, koskeeko pyyntihinta valmista vaiko projektikuntoista autoa.

Hot rod -kulttuuri sai alkunsa Yhdysvalloissa 1930-luvulla, kun harrastajat kilpailivat muokatuilla autoilla Etelä-Kalifornian suolatasangoilla. Hot rodit kasvattivat suosiotaan toisen maailmansodan jälkeen, kun sotilaat palasivat kotiin rintamalta. Keskeisessä roolissa oli myös Fordin Model B -malli sekä sen myötä esitelty lättäpää-V8-moottori. Myös myöhemmissä vaiheissa hot rod -kulttuuri on kietoutunut vahvasti amerikkalaisten autojen ympärille.

Lähde: JamesEdition