Yleensä hyvän taloudellisen sijoituksen kriteerit täyttävän auton ominaisuuksiin kuuluu vähintään 20-30 vuoden ikä ja klassikkoauton status.  Porschen viime vuosien harvinaisemmat 911-mallisarjan autot tuntuvat tekevän tähän kaavaan poikkeuksen. Viime viikonloppuna Gooding & Co. -huutokauppakamarin Amelia Islandin -autohuutokaupassa yli 748 000 dollarilla eli noin 704 000 eurolla myydyn 2011 vuosimallin Porsche 997 GT3 RS 4.0:n kaltaiset uudemmat rajoitetun tuotannon mallit ovat viime aikoina osoittautuneet omistajilleen melkoisiksi kultakaivoksiksi.

Viimeisenä hurraahuutona 997-korimallisen 911:n GT3-katuratamallille rakennettua RS 4.0 -versiota valmistettiin aikanaan vähäiset 600 kappaletta, joista ainoastaan 158 yksilöä olivat nyt huutokaupatun kaltaisia Pohjois-Amerikan versioita. Entisestään Porsche-keräilijöitä kiehtoi ja houkutteli tieto siitä, että auto on yksi ainoastaan 36:sta mustalla värillä varustetusta RS 4.0 -yksilöstä ja toinen kahdesta Pohjois-Amerikkaan myydystä mustasta ilman audiojärjestelmää toimitetusta autosta.

997 GT3 RS 4.0:n 500-hevosvoimainen ja nelilitrainen bokserimoottori on iskutilavuudeltaan suurin koskaan katulailliseen 911:een asennettu voimanlähde. ”Puhdasoppisesti” takavedolla ja manuaalivaihteistolla viimeistelty voimalinja vauhdittaa alle 1400-kiloisen urheiluauton 0-100 km/h alle neljässä sekunnissa ja auttaa sen saavuttamaan 311 km/h -huippunopeuden.

Lisävarustuina nyt huippuhintaan myytyyn yksilöön on aikanaan ruksittu mm. kantterien ylityksessä avittava auton keulan nostojärjestelmä, kirkkaat takavalot sekä nahka ja hiilukuituosilla tyylitelty sisusta. Kyseinen GT3 RS 4.0 tuntuu toimittaneen tähän astisen elinikänsä lähinnä taideteoksen virkaa, sillä autolla on ajettu ainoastaan 134 mailia eli 215 kilometriä.

Uutena vakiovarusteinen 997 GT3 RS 4.0 maksoi  Yhdysvalloissa n. 130 000 dollaria.

Lähde: Gooding & Company