AMG-pomo Tobias Moers on paljastanut australialaisen Motoring-sivuston haastattelussa mielenkiintoisia seikkoja yrityksen tulevan Project One -hyperauton moottorista ja tekniikasta. Auton pieni ahdettu bensiinimoottori kiertää poikkeuksellisen korkealle ja osittain siitä syystä sen suunniteltu kestoikä on tavallisiin henkilöautoihin verrattuna poikkeuksellisen lyhyt.

Project Onen 1,6-litrainen turboahdettu V6-moottori perustuu AMG-Mercedeksen F1-moottoriin, johon on tehty hienosäätöä mm. puristussuhteen, kampiakselin, polttoaineensyötön ja pyörimisnopeuden osalta. 11 000 RPM:n pyörimisnopeuteen yltävän voimanlähteen kestoikä on nykymittapuulla varsin rajallinen – vain 50 000 kilometriä.

Moersin mukaan yrityksen sisällä on päästy yhteisymmärrykseen moottorin kestävyydestä ja hänen mukaansa 50 000 km on riittävästi. Kun moottorin elinkaari tulee täyteen, sille tehdään laajamittainen kunnostushuolto, kuten kilpa-autojenkin tapauksessa. Moers kuitenkin muistuttaa, että Project Onen huoltamiseen ei tarvita F1-tiimiä, moottori käy tavallisella bensiinillä ja auto starttaa napista.

Mercedes-AMG PU106A Hybrid F1-moottori

Polttomoottorin kaverina Project Onessa on myös kaksi etuakselille sijoitettua 120 kilowatin (161 hv) sähkömoottoria sekä kampiakselille sijoitettu sähkömoottori, jotka mahdollistavat yhdessä noin 745 kW huipputehon (1000 hv) sekä vedon kaikille pyörille. Moottorien jatkona on automatisoitu manuaalivaihteisto yhdellä kytkimellä varustettuna. Kaksoiskytkinvaihteistosta luovuttiin sen painon vuoksi. Moottori-vaihteistoyhdistelmään käytetään osana auton rakennetta, kuten F1-autoissa.

Moers vahvisti myös, että autoa valmistetaan maailmanlaajuisille markkinoille vain 275 kappaletta ja sen veroton hinta on 2,27 miljoonaa euroa. Project Onen avulla Mercedes-AMG:llä ei ole ajatuksena tehdä rahaa, vaan auton on tarkoitus toimia uuden aikakauden ikonina. Project One esitellään ensi syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä ja sen on määrä tulla markkinoille vuonna 2019.

Lähde: Motoring