Aston Martin on esitellyt Geneven autonäyttelyssä Valkyrie-hyperauton ohella räyhäkkäät AMR-versiot Rapide- ja Vantage-malleistaan. Erikoismallit ovat kunnianosoitus Aston Martinin kilpa-autohistorialle sekä Aston Martin Racingin (AMR) menestykselle päättyneellä kilpakaudella. Yrityksen mukaan ne luovat yhteyden katu- ja rata-autojen välille. AMR-malleissa on enemmän tehoa, terävämpi ajodynamiikka sekä uniikkeja kilpa-autoiluun viittaavia yksityiskohtia sisällä ja ulkona.

Rapide AMR uusi entistäkin tehokkaampi versio maailman nopeimmasta neliovisesta autosta. Ulkoisesti AMR-version tunnistaa Stirling Green -väristä, limenvihreistä koristeraidoista, uudesta täyskorkeasta etusäleiköstä, etusplittereistä, erikoismallisista sivuhelmoista, takadifuusorista, maltillisesta takaspoilerista sekä 21-tuumaisista vanteista. Pellin alla majailevasta vapaasti hengittävästi 6,0-litraisesta V12-moottorista on kutiteltu 600 hevosvoimaa (perusmallissa 552 hv) ja se hengittää ulos uuden neliulostuloisen putkiston kautta. Auton sisällä on käytetty laajasti tummaa alcantaraa ja mm. keskikonsolit, oviverhoilut ja etupenkkien rungot ovat hiilikuitua.

Vantage AMR Pro on saanut vahvoja vaikutteita FIA World Endurance Championship -sarjan viime vuonna voittaneesta V8 Vantage GTE -kilpurista. Kyseessä on radalle suunnattu ultimaalinen versio Vantagesta. Ulkopuolelta auto on silattu Stirling Green -värillä sekä limenvihreillä yksityiskohdilla. Auton etupuskuri ja suurikokoinen etusäleikkö ovat täysin uusia, kuten myös ovat etulokasuojat, etusplitterit, sivuhelmat ja takadiffuusori. Konepelti ja takaluukun kansi sekä takaspoileri ovat suoraan V8 Vantage GTE -kilpa-autosta. 19-tuumaiset vanteet ovat varustettu keskiökiinnityksellä sekä katuhyväksytyillä Michelin Pilot Cup 2 -renkailla.

Vantage AMR Pron konepeiton alla lymyilee GT4-kilpamoottoriin pohjautuva V8-moottori, joka tuottaa 500 hevosvoimaa. Lisäksi pakettiin kuuluu säädettävä kilpa-alusta sekä kilpa-autoista peräisin olevan moottorin ja vaihteiston tuet. Auton sisällä resepti on sama kuin Rapide AMR:ssä – paljon alcantaraa ja hiilikuitua. Lisäksi autoon on asennettu turvakaaret.

Rapide AMR:ää valmistetaan rajattu 210 kappaleen erä, kun taasen Vantage AMR Prota valmistetaan ainoastaan seitsemän kappaletta. Aston Martinilta on luvassa AMR-versioita myös kaikista muista yrityksen valikoimista löytyvistä malleista. Kaikkien AMR-mallien kehitys on Aston Martinin Advanced Operations -yksikön vastuulla. AMR:n Euroopan kehitys- ja brändikeskus sijaitsee Saksassa Nürnburgringin radan yhteydessä.

 

Lähde: Aston Martin