Italialainen superautovalmistaja Pagani on esitellyt uuden avokattoisen Roadster-version Huayra-mallistaan. Roadsterin kerrotaan olleen täysin oma uusi projektinsa, jonka tavoitteena oli luoda niin yhtenäinen kokonaisuus, että sen voisi kuvata olevan veistetty yhdestä palasta marmoria.

Autojen avoversiot ovat tyypillisesti painavampia kuin umpiversiot, mutta Huayra Roadsterin tapauksessa tilanne on toinen. Roadster painaa 1280 kg, eli 80 kg vähemmän kuin umpikattoinen versio. Roadsterin laihdutuskuurissa on käytetty hyödyksi perus-coupea kevyemmän Huayra BC -mallin komponentteja, kuten kevyitä HiForge-alustaosia sekä huippukevyttä 7-vaihteista automatisoitua manuaalivaihteistoa. Kaiken lisäksi Roadsterin korin mainostetaan olevan kovakattoista versiota jäykempi.

Huayra Roadsterin korirakenne koostuu ohjaamon muodostavasta Carbo-Titanium- ja Carbo-Triax HP52 -komposiittimateriaaleista valmistetusta monokokista sekä etu- ja takaosan CroMoVanadio-putkirungosta. Auton avoimen katon voi peittää joko hiilikuitukehyksisellä lasipaneelilla tai hiilikuiturunkoisella kangaskatolla. Coupe-versioon nähden Roadsterin korimuotoja on hieman uudistettu erityisesti pidemmän keulan osalta.

Huayra Roadsterin moottorina toimii taakse sijoitettu Mercedes-AMG:n valmistama 6,0-litrainen kaksoisturboahdettu V12, joka tuottaa 764 hevosvoimaa ja 1000 newtonmetrin vääntömomentin. Pysähtymisestä huolehtii Brembon 380 mm hiilikeraamiset jarrut.

Pagani valmistaa Huayra Roadsteria vain rajatun 100 kappaleen erän, joka oli jo julkaisuhetkellä loppuunmyyty. Auton lähtöhinta on 2,28 miljoonaa euroa, jonka päälle lisätään maakohtaiset verot. Virallisesti auto esitellään Geneven autonäyttelyssä ensi kuun alkupuolella.

Lähde: Pagani