Bugatti on julkaissut mielenkiintoisen kuvagallerian Ranskan Molsheimissä sijaitsevista Chiron-hyperauton kokoonpanotiloista. Parhaillaan ”Atelieriksi” kutsutussa laitoksessa valmistuu samanaikaisesti 12 Chironia ja kuluvan vuoden aikana asiakkaille on tarkoitus toimittaa jopa 70 autoa. Ensimmäiset yksilöt luovutetaan asiakkaille maaliskuun loppuun mennessä.

Jokainen Chiron koostuu yli 1800 eri komponentista, joista auto kootaan käsityönä 12 kokoonpanopisteellä vain 20 työntekijän voimin. Rakennuksesta ei löydy ainuttakaan liukuhihnaa tai robottia. Huippusiistit kiiltävän valkoisella lattialla viimeistellyt kokoonpanotilat ovat lattiapinta-alaltaan vain hieman yli 1000 neliömetriä, mutta se riittää hyvin, sillä Chironin valmistus ei ole liukuhihnatyötä. Monet osakokonaisuudet saapuvat Atelieriin esikoottuna.

bugatti-chiron-dream-factory-5-090217

Jokainen Chiron valmistetaan puhtaasti tilaustyönä ostajan toiveiden mukaan. Tuleva omistaja pääsee valitsemaan Chironin ulkoasun 23 eri ulkoväristä, kahdeksasta hiilikuituvaihtoehdosta sekä useista pienemmistä yksityiskohdista. Auton sisälle on tarjolla 31 eri sisustusnahkaväriä, kahdeksan eri alcantara-väriä, 30 tikkausvaihtoehtoa, 18 lattiamattoväriä sekä 11 turvavyöväriä. Myös yksilölliset värit ja logot ovat mahdollisia. Yleensä auton varustuksen valitsemisesta luovutukseen kuluu noin yhdeksän kuukautta.

Ennen auton kokoonpanon varsinaista alkamista auton kuoriosa, monokokkirunko sekä alusta sovitetaan toisiinsa täydellisen istuvuuden varmistamiseksi. Tämän jälkeen osat matkaavat maalaamoon, jossa ne viettävät noin kolme viikkoa. Hiilikuituosiin ruiskutetaan käsityönä kuusi lakkakerrosta ja muihin pintoihin jopa kahdeksan kerrosta maalia. Kerrosten välillä pinnat hiotaan ja kiillotetaan.

Kokoonpanon ensimmäisellä pisteellä auton Volkswagen Groupin tehtaalta saapunut voimalinja valmistellaan asennusta varten. Toisella pisteellä voimalinja asennetaan auton alustaan, joka muodostaa vain 628 kg painavan kokonaisuuden. Alusta on koottu valmiiksi omilla pisteillään. Ohjaamoa ympäröivä hiilikuitumonokokki sekä auton etupää liitetään toisiinsa ja johtosarjat sekä putkistot asennetaan koriin.

bugatti-chiron-dream-factory-6-090217

Kokoonpanon huippukohta kerrotaan olevan ”naittaminen”, jossa auton etuosan hiilikuitumonokokkiohjaamo liitetään voimalinjan sisältävään takaosaan 14 titaanipultilla. Yksi pultti painaa vain 34 grammaa. Sen jälkeen autoon asennetaan renkaat ja lisätään tarvittavat nesteet, jotta se saadan testattua maailman tehokkaimmaksi mainostetussa dynamometrissä.  Kun tekniikan on todettu toimivan 2-3 tunnin dynamometrivierailun jälkeen, asennetaan ulkokuori sekä muut ulkopuoliset osat autoon. Tämä vaihe kestää 3-4 päivää.

Ennen sisustan asentamista auto käy läpi vaativan 30 minuutin monsuunisadetestin. Sisustan kokoamiseen on varattu noin kolme päivää. Kun sisusta on asianmukaisesti paikallaan, auto testataan ja koeajetaan huolellisesti. Testeissä ei käytetän auton lopullisia vanteita ja pohjapanelointeja vaurioiden välttämiseksi. Muovilla suojattu auto ajetaan 300 km:n päähän lentokentälle, jossa sillä suoritetaan yli 250 km/h nopeuksiin yltävät nopeustestit. Onnistuneiden testiajojen jälkeen auto siirtyy pari päivää kestävään viimeistelyvaiheeseen, jonka jälkeen maalipinta viimeistellään tarkan valotunnelitarkastuksen jälkeen. Chironin maalipinnan viimeistelyyn käytetään aikaa muutamista tunneista jopa päiviin.

Kahden Atelierissä vietetyn kuukauden jälkeen Chiron on valmis luovutettavaksi omistajalleen.

Lähde: Bugatti