Porschen julkaisi viime kuussa keskimoottorisen 911 RSR -kilpa-auton ja tämän jälkeen Porsche-piireissä on käyty kiivasta keskustelua siitä onko saksalaisvalmistaja harkitsemassa klassisesta takamoottori-layoutista pois siirtymistä jopa 911-siviilimallien kohdalla. Car and Driver -lehden nettisivuston tietojen mukaan näin ei ole käymässä ainakaan lähitulevaisuudessa, vaan Porsche jatkaa tutulla maltillisten uudistusten linjalla myös seuraavan sukupolven 911:n kanssa.

porsche_911rsr_9
Tulevan sukupolven 911 ei saa keskimoottoria vastajulkaistun 911 RSR -kilpurin tapaan.

Car and Driverin mukaan siirtyminen keskimoottorin käyttöön ei ole mahdollista puhtaasti käytännöllisistä syistä. 911:n moottorin siirtäminen takaa keskemmälle autoa tarkoittaisi käytännössä klassikkomallin takamatkustustilojen poistamista kokonaan. Parempien ajo-ominaisuuksien saavuttamiseksi tulevan 911:n moottoria ollaan kuitenkin mahdollisesti siirtämässä hieman eteenpäin suhteessa auton runkoon ja koriin. Lisäksi auton raideväliä, etenkin etuakselilla, ollaan kasvattamassa samoista syistä.

porsche_911_tuleva
Kuvittaja Christian Schulten näkemys tulevasta Porsche 911:stä.

Toinen suuri spekulaation kohde tulevan 911 kohdalla on ollut mahdollinen nelisylinterisen voimanlähteen tuominen mallin moottorivalikoimaan. Tämäkin huhu tyrmätään tällä erää ja 911-malliston moottoristo tulee koostumaan jatkossakin pelkästään turboahdetuista 6-sylinterisistä bokserimoottoreista. Stuttgartilaisvalmistaja aikoo kuitenkin lisätä mallistoon nykysuuntauksen mukaisesti hybridi -vaihtoehdon. Niin kutsuttu plug-in-hybrid -malli tulee tarjoamaan mahdollisuuden ajaa n. 50 kilometriä pelkällä sähkövoimalla.

Joka vuoden 2018 lopulla tai sitä seuraavan vuoden alussa esiteltävä seuraavan sukupolven Porsche 911 tulee saatavaille sekä taka- että nelivetoisena. Manuaalivaihteiston saatavuudesta ei ole vielä saatu tieto.

Lähde: Car and Driver