Nykypäivänä on varsin yleistä, että rajoitetun valmistusmäärän hyperautoilla on huomattavasti pidempi lista varakkaita ostajaehdokkaita, kuin mitä itse autoja tulee tarjolle. Tästä johtuen ei voida välttyä tilanteilta, joissa suuri egoisten miljonäärien ja miljardöörien mielipaha kasvaa sietämättömän suureksi, heidän jäädessä ilman haluamaansa leikkikalua. 85-vuotias floridalainen liikemies ja entinen kilpa-ajaja Preston Henn vei kuitenkin pikkulapsimaisen kiukuttelun täysin uudelle tasolle, kun häneltä evättiin oikeus hankkia LaFerrari -hyperauton Aperta-niminen avoversio.

laferrari_henn_artikkeli2

Swap Shop -kirpputori-imperiumin perustajana rikastunut Henn oli turhaan yrittänyt päästä LaFerrari Apertan tilaajalistalle lähettämällä Ferrarin pääjohtaja Sergio Marchionnelle henkilökohtaisen kirjeen ja käsirahaksi tarkoitetun miljoonan dollarin shekin. Marchionne lähetti shekin pikaisesti takaisin ja tästäkös Ferrarin pitkäaikaisena asikkaana tunnetun Hennin mieli pahoittui.

Kiukuksissaan Henn juristeineen haastoi Ferrarin oikeuteen hänen maineensa pilaamisesta. Ferrari oli kanteen mukaan ”aiheuttanut vahinkoa miehen maineelle ja nöyryyttänyt häntä julistamalla, ettei hän ole sopiva henkilö ostamaan LaFerrari Apertaa”. Lisäksi oikeuden kirjat paljastavat Hennin lausunnossaan kertoneen, että Ferrarin kielteinen päätös lisäksi ”saattaa hänet naurunalaiseksi ja vähentää hänen kunnioitustaan sekä mainettaan ystävien, että bisnestuttavien piirissä”.

laferrari-spider-1-060716

Marraskuun lopulla Henn vihdoin päätti luopua 75 000 dollarin vahingonkorvauskanteestaan, hänen asianajajansa kerrottua miehelle, että maltaita oikeudenkäyntikuluina maksavan jutun voittamiseen ei ollut pienimpiäkään mahdollisuuksia.

Mm. noin 80 miljoonan dollarin arvoiseksi arvioidun Ferrari 275 GTB/C:n omistava Henn ei kuitenkaan ole saanut loukkausta mielestään oikeusjutusta luopumisen jälkeenkään, vaan mies on mm. todennut ettei edes pidä LaFerrarin kovakattoisesta versiosta (jollaisen hän jo omistaa) ja että hänen uusi Honda (Acura) NSX-hybridisuperautonsa on joka tapauksessa LaFerraria parempi auto.

Lähde: Road & Track