Brittiläisvalmistaja Aston Martinin ja Red Bull Racingin yhteistyössä kehittelemän AM-RB 001 -hyperauton teknisistä yksityiskohdista ollaan tähän asti oltu varsin hissukseen, mutta nyt Aston Martinin pääsuunnittelija Marek Reichman on paljastanut auton voimanlähteestä muutamia mehukkaita faktoja.

am-rb-001_03

Reichman paljasti australialaisen Motoring-lehden tuoreessa haastattelussa, että AM-RB 001 tullaan varustamaan varta vasten autoa varten kehitellyllä 1000-hevosvoimaisella V12-moottorilla. Kyseisen V12-motin iskutilavuus on 6 ja 7 litran välillä ja sen sylinteririvit tulevat sijaitsemaan toisiinsa nähden leveämässä kulmassa kuin Aston Martinin 5,2-litraisessa tuplaturbo-V12:ssa käytetty 60 astetta. Näin saavutetaan matalampi moottorirakenne ja lopulta alhaisempi painopiste koko autoon.

am-rb-001_04

Hyperauton vaihdelaatikko tulee olemaan Xtracin valmistama yksikytkimellinen sekventaalivaihteisto. Reichman kertoi haastattelussa myös, että auton F1-tyyppinen KERS-sähköjärjestelmä tulee tarjoamaan autolle ajoittaisen 80-hevosvoiman lisätehon ja sen avulla autoa voidaan operoida lyhyitä matkoja jopa pelkästään sähkökäyttöisesti. Yhdessä huippuunsa hiotun aerorynamiikan kanssa tämä nyt paljastettu voimalinja mahdollistaa AM-RB 001:lle 402 km/h -huippunopeuden ja jopa 4,5G:n kiihtyyden tuottavat mutkaominaisuudet.

am-rb-001_09

Saman haastattelun yhteydessä paljastui, että kaikki valmistettavat 150 katulaillista AM-RB 001 -yksilöä on jo ennakkoon myyty. Noin 3 miljoonan dollarin hintalapulla varustetulle autolle olisi ollut Aston Martinin tietojen mukaan satoja muitakin ottajia. Katulaillisten yksilöiden valmistuksen päätyttyä, autosta tehdään vielä 25 kappaletta pelkästään radalle suunnattuja versioita.

Autosta tähän asti käytetty AM-RB 001 -nimitys jää ainoastaan sen projektiaikaiseksi nimeksi ja hyperauto tulee vielä myöhemmin saamaan uuden ja virallisen nimen.

Lähde: Motor 1