Ruotsalainen superautovalmistaja Koenigsegg sekä kiinalainen autovalmistaja Qoros ovat esitelleet markkinoiden ensimmäisen nokka-akselittoman FreeValve-moottorin Guangzhoun autonäyttelyssä Kiinassa. Koenigseggin alaisena tytäryrityksenä toimiva FreeValve AB esitteli uutta tekniikkaansa ensimmäistä kertaa huhtikuussa Pekingin autonäyttelyssä.

FreeValve-tekniikka perustuu sähkö-hydro-pneumaattisiin aktuaattoreihin, joita käytetään venttiilien liikuttamiseen nokka-akselin sijaan. Tekniikka mahdollistaa jokaisen venttiilin itsenäisen säätämisen mm. aukioloajan ja noston suhteen sekä imu- että pakopuolella. FreeValve pienentää merkittävästi sylinterikansien kokoa ja painoa sekä laskee moottorin valmistuskustannuksia, sillä FreeValve-moottorissa ei tarvita mm. jakopäätä, suorasuihkutusta, hukkaporttia, kaasuläppää eikä esikatalysaattoria. FreeValve-moottori käyttää perinteistä epäsuoraa ruiskutusta sekä korkeaa puristussuhdetta ja se mahdollistaa paremmat kylmäkäynnistykset sekä yksittäisten sylinterien sammuttamisen.

FreeValve-tekniikka on vaatinut vuosien testaamista ja hienosäätöä, mutta tulokset ovat äärimmäisen tyydyttäviä. Tämä tuotantoon tähtäävä moottori tarjoaa Qorosille merkittäviä säästöjä päästöjen, kulujen ja painon suhteen. Lisäksi se tarjoaa autojen omistajille mullistavia etuja lähes 50 % korkeamman väännön ja tehon sekä pienentyvän polttoaineenkulutuksen muodossa”, hehkuttaa FreeValve AB:n toimitusjohtaja Urban Carlsson.

qoros-qamfree-engine-1-231116

Esittelyn yhteydessä FreeValve-moottori oli istutettuna ajokuntoiseen Qoros 3 -henkilöautoon. Muutama vuosi sitten saksalaisten kanssa yhteistyössä kehitetystä 1,6-litraisesta turboahdetusta bensaneloskoneesta oli houkuteltu FreeValve-tekniikan avulla mukavat 230 hevosvoiman tehot ja 320 Nm vääntömomentti. Valmistajan mukaan FreeValve-tekniikka on mahdollistanut 47 % teholisäyksen, 45 % vääntölisäyksen sekä 15 % aleentuneen kulutuksen vastaavaan perinteistä nokka-akselia käyttävään moottoriin verrattuna. Kyseessä ei ole vielä moottorin tuotantoversio, vaan tekniikka on toistaiseksi Qorosilla testausvaiheessa. Omissa autoissaan Qoros käyttää tekniikasta markkinointinimeä ”Qamfree”.

Lähteet: Koenigsegg, FreeValve,