Uutisoimme maaliskuussa Jaguarin aikeista rakentaa uudelleen lähes kuusi vuosikymmentä sitten tulipalossa tuhoutuneet yhdeksän huippuharvinaista XKSS-urheiluautoa. Nyt ensimmäinen kyseisistä yksilöistä on valmistunut ja se on esitelty yleisölle Petersen Museum -museossa Los Angelesissa. Myös Steve McQueenin entinen XKSS on esillä samassa museossa.

jaguar-new-original-xkss-4-171116

Autot rakennetaan käsityönä Jaguar Classicin uudessa Experimental Shop -pajassa Britannian Warwickissä pienimpiäkin yksityiskohtia myöten alkuperäisiä 50-luvulla rakennettuja yksilöitä vastaaviksi. Ainoastaan turvallisuusseikkoihin on tehty pieniä muutoksia mm. turvallisemman moderneista materiaaleista valmistetun polttoainesäiliön muodossa. Korit valmistetaan magnesiumista käsityönä ja niissä käytetään pronssijuottotekniikkaa sekä yli 2000 niittiä. Auton rakennuksessa on kuitenkin käytetty apuna myös modernia tekniikkaa, kuten muista XKSS-yksilöistä 3D-skannattuja digitaalimalleja.

jaguar-new-original-xkss-5-171116

Tekniikkapuolella uusissa XKSS:ssä käytetään kuusisylinteristä, 3,4-litraista, 262 hevosvoimaista Jaguar D-Typen moottoria, joka perustuu uuteen valurautalohkoon sekä kanteen. Polttoainetta moottoriin syötetään kolmen alkuperäistä vastaavan Weber DC03 -kaasuttimen kautta. Jarruina toimivat alkuperäistä vastaavat Plessey-pumppua käyttävät Dunlop-levyjarrut. Sisustassa on käytetty samaa puuta ja nahkaa, kuin alkuperäisissä yksilöissä. Jaguarin mukaan yhden auton valmistamiseen menee yli 10 000 miestyötuntia. Ensimmäisten yksilöiden luovutuksen kerrotaan tapahtuvan asiakkaille vuoden 2017 alkupuolella. Hinnaksi on kerrottu yli miljoona puntaa.

jaguar-new-original-xkss-6-171116

Jaguar XKSS on katukäyttöön tarkoitettu versio vuosien 1955, 1956 ja 1957 Le Mans -voittaja-auto D-typestä. Vuonna 1957 Jaguar päätti muuntaa kilpailuista jäljelle jääneet 25 D-type-yksilöä katukäyttöön sopiviksi versioiksi. Muunnostyö sisälsi suuremman tuulilasin, matkustajan puolen oven, ohjaamon halkaisseen väliseinän poistamisen sekä ikonisen ”hainevän” poistamisen kuskin takaa.

16 auton ollessa valmiina Browns Lanen tehtaalla syttyi tulipalo, jonka mukana niistä tuhoutui yhdeksän yksilöä. Loput 16 yksilöä myytiin pääosin Yhdysvaltojen markkinoille ja niiden nykyarvo on useita miljoonia euroja. Jaguar kertoo XKSS:n olevan tärkein yksittäinen automalli koko yrityksen historiassa.

Lähde: Jaguar