Mercedes-Benz on esitellyt tänään suorituskykyisimmät AMG E63 4MATIC+ ja AMG E 63 S 4MATIC+ -mallit uusimman sukupolven E-sarjalaisestaan. Uutuudet sijoittuvat luonnollisesti malliston huipulle aiemmin esitellyn AMG E 43 -mallin yläpuolelle.

Molemmissa AMG E 63 -malleissa käytetään suorasuihkutteista ja kaksoisahdettua 4,0-litraista V8-moottoria, jonka jatkona on yhdeksänvaihteinen AMG Speedshift -automaattivaihteisto sekä AMG Performance 4MATIC+ -nelivetojärjestelmä. Takaa löytyy sähköisesti ohjattava tasauspyörästön lukko. E 63 -perusversiossa moottorista irtoaa 571 hevosvoiman teholukema sekä 750 Nm:n edestä vääntöä. E 63 S -versiossa lukemat ovat puolestaan 612 hv ja 850 Nm. Päästölukemaksi ilmoitetaan molemmille malleille 203-209 grammaa kilometriä kohden.

Spurtti nollasta sataseen tapahtuu perusversiolla 3,5 ja S-versiolla 3,4 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa, joskin lisävarusteena myytävällä AMG Driver’s packagella rajan voi nostaa 300 kilometriin tunnissa. Vaihteiston Comfort-asetuksella moottori osaa kytkeä puolet sylintereistä lepuutukselle 1000-3200 RPM:n kierrosalueella. E63S-malli on varustettu Drift Mode -ajotilalla, joka tekee autosta käytännössä takavetoisen ja mahdollistaa

Ulkonäköä on muokattu perusmalleista mm. voimakkaasti muotoillulla konepellillä, erikoismallisella etupuskurilla, etumaskilla ja takapuskurilla, 17 mm leveämmillä lokasuojankaarilla, takadiffuusorilla sekä neljällä pakoputkenpäällä. Alla on perusversiossa 19- ja S-versiossa 20-tuumaiset vanteet. E 63:n jarrut ovat 360 milliset ympäri auton, kun taasen E 63 S -mallissa etujarrujen läpimitta kasvaa 390 mm:iin. Lisävarusteena saatavilla on myös keraamiset jarrut. Alustasta löytyy säädettävä ilmajousitus.

Mercedes-Benz AMG E63 -mallien myynti alkaa Euroopassa ensi vuoden maaliskuussa. Auto on ensimmäistä kertaa esillä ensi kuussa järjestettävässä Los Angelesin autonäyttelyssä.

Lähde: Mercedes-Benz