Pariisin kansainvälisessä autonäyttelyssä sai eilen maailman ensi-iltansa Porschen toisen sukupolven Panameran odotettu hybridiversio. Panamera 4 E-Hybridiksi nimetyn auton voimalinjassa yhdistyvät valmistajan uusi 2,9-litrainen kaksoisahdettu V6-moottori ja Porschen 918 Spyder -hyperautosta soveltaen lainattu sähkömoottori.

panamera_e-hybrid_1

462 hevosvoiman yhteistehon tuottavat moottorit liikauttavat nelivedon ja 8-pykäläisen PDK-tuplakytkinvaihteiston avustuksella suurikokoisen edustusauton 0-100 km/h 4,6 sekunnissa ja mahdollistavat 278 km/h -huippunopeuden. 330-hevosvoimaisen bensaturbomoottorin ja 136-hevosvoimaisen sähkömoottorin harmoninen yhteistoiminta mahdollistavat näinkin suorituskykyisen auton kulutuksen ja päästöjen tason asettumisen kadehdittavan alhaisiin lukemiin. Panamera 4 E-Hybridin yhdistetty NEDC-kulutus (New European Driving Cycle) on ainoastaan 2,5 l/100 km ja CO2-päästöja huipputeknologinen auto tupruttaa ilmoille 56g/km.

Ulkoisesti vain hieman muista Panamera-malleista eroavan 4 E-Hybridin sähkömoottori saa käyttövoimansa nestejäähdytteiseltä 14,1 kWh -akulta, jonka lataaminen täyteen vakiovarusteisella 230V/10A -seinälaturilla vie kuutisen tuntia ja lisävarusteisella autoon sisäärakennetulla 7,2 kW/230V/32A -pikalaturilla noin 3,5 tuntia.

Uuden Panamera 4 E-Hybridin hinnat alkavat Suomessa reilusta 123 000 eurosta.

Lähde: Porsche