Porsche esitteli ensimmäisen neliovisen henkilöautonsa Cayenne-maasturin muodossa vuonna 2002 ja henkilöautomaisemmassa kuosissa se toteutui Panamerana vasta vuonna 2009. Panameran idea oli kuitenkin muhinut jo vuosikymmenien ajan ja historiassa sen henkisiä edeltäjiä ovat erikoiset 989- ja 915-konseptiautot.

”Panamera” oli lähellä toteutua jo 90-luvun taitteessa, kun tohtori Ulrich Bezin johtamassa projektissa luotiin prototyyppi neliovisesta 989-mallista. Auton suunniteltiin olevan tilavampi ja käytännöllisempi neliovinen vaihtoehto 928-mallille ja sen keulalle istutettiin uusi nestejäähdytetty V8-moottori, joka tuotti 300 hevosvoimaa. 989:stä valmistui yksi prototyyppiyksilö, jonka väitettiin kuitenkin joutuneen romutetuksi projektin päätyttyä tammikuussa 1992.

Todellisuudessa prototyyppi piilotettiin kuitenkin säilöön Porschen varastoihin ja se paljastettiin kätköistä vasta pari vuotta sitten Porsche-museon ”Project: Top Secret!” -näyttelyn yhteydessä. Uuden toisen sukupolven Panameran julkistuksen kunniaksi sekä 989- että 915-konseptit olivat näytillä pari viikkoa sitten Goodwood Revival -tapahtumassa. Kuten kuvista voi päätellä, sen lisäksi että 989 antaa vinkkiä siitä miltä Panamera olisi näyttänyt 90-luvulla, on prototyypissä nähtävissä muotoilullisia vihjeitä myöhemmin julkaistuista 993- ja 996-korimallin Porsche 991:sta.

Lähde: Carscoops (1), (2)