Moni varmasti tietää, että katalysaattoreiden käyttö autoissa on ympäristöystävillistä, mutta samalla ne heikentävät moottoreiden tehoja rajoittamalla pakoputkistojen virtausta. Ruotsalainen hyperautovalmistaja Koenigsegg käyttää ajoneuvoissaan patentoimaansa katalysaattorijärjestelmää, joka päästöjen vähentämisen lisäksi onnistuu pitämään hukatun tehon määrän minimissään.
Koenigsegg ei perinteiseen tapaan asenna autoihinsa vain yhtä suurta katalysaattoria heti turboahtimen jälkeen, vaan he lisäksi käyttävät yli 1000 hevosvoimaa kehittävissä hirmumoottoreissaan ahtimen hukkaportille asennettua pienikokoista ”esi-katalysaattoria”. Käynnistyksen jälkeen moottori käyttää ainastaan tätä pienempää katalysaattoria saattaakseen turboahtimet lämpimiksi ja koko järjestelmän saavutettua optimaalisen toimintalämpötilan aukeaa ahtimien perään sijoitettu portti, jolloin pakokaasut pääsevät virtaamaan ”normaalisti” suuremmalle pääkatalysaattorille.
Käytännössä tämä tekniikka parantaa pakokaasujen kokonaisvirtausta järjestelmässä ja mahdollistaa ahtopaineiden noston jopa 300 lisähevosvoiman saavuttamiseksi.
Lähteet: Carscoops
MAD?
Katalysaattorissahan ei mitään järkyttävää kehitystä olekaan ollut niin hyvä että jotain tapahtuu