• Malli: Tesla Model X P90D  (Ludicrous)
  • Linkki tuotesivulle
  • 2 kpl sähkömoottoreita
  • Teho: 539 hv takana, 469 hv edessä
  • Vääntö: 967 Nm (Ludicrous)
  • Hinta: n. 182 000 euroa

modelx-26

Kävimme pikaisesti koeajamassa Teslan katumaasturin, joka tunnetaan mallinimellä Model X. Kyseessä oli Teslan oma esittelyauto ja ensimmäinen Suomeen saapunut yksilö.

Model X:n hinta Suomessa on alkaen reilusta 97 000 eurosta sisältäen arvonlisäveron, autoveron ja toimituskulut.  Koeajossamme oli suorituskykyisin P90D-malli, johon oli ruksittu runsaat lisävarusteet, kuten kiihtyvyyden 3,4 sekuntiin parantava Ludicrous-tila. Testiauton hintalappu olikin yli 180 000 euroa.

modelx-27

Suomessa myytävät Teslat kasataan Hollannissa, johon ne toimitetaan kolmessa osassa (runko, kori ja akku). Jos Model X:n tilaa nyt niin se on mahdollista saada vielä ennen vuoden vaihdetta, kunhan istuimien määrä on 6 tai 7. Viidellä istuimella varustettujen mallien toimitukset menevät tällä hetkellä ensi vuoden alkuun. Suomen Teslan edustajan mukaan Model X on ollut viime aikoina suositumpi malli kuin Model S, koska siihen on mahdollista saada vetokoukku.

Model X on varustettu kahdella sähkömoottorilla (edessä ja takana) ja auto on nelivetoinen. Testissä olleen P90D-mallin toimintasäteeksi luvataan 467 km ja 90 kWh akku latautuu kotona täyteen yön aikana. Valitettavasti emme tämän koeajon yhteydessä päässeet kokeilemaan lataamista tai toimintasädettä.

 

Ulkoa

modelx-00

Ensisilmäyksellä Model X on hieman pulleampi ja korkeampi kuin Model S, mutta muuten muotokieli on hyvin pitkälle samanlainen. Model X:n tunnistaa kuitenkin viimeistään, kun ylöspäin aukeavat Falcon Wings -takaovet avataan. Ovet aukeavat ja sulkeutuvat hyvin pienessä tilassa ja ovat erityisen kätevät esimerkiksi lasten kanssa parkkipaikalla.

modelx-10

Takana on aktiivinen spoileri, joka siirtyy johonkin kolmesta ennakkoon määritellystä asennosta näkyvyyden, maantieajon tehokkuuden ja tasapainon optimoimiseksi.

modelx-15

Alla oli 22-tuumaiset Onyx Black Turbine -vanteet Goodyearin 265/35-renkailla, joilla autolle tulee lisähintaa 6300 euron verran.

 

Sisältä

Ensimmäisenä Model X:n sisällä huomio keskittyy valtavaan tuulilasiin, joka ylettyy etumatkustajien pään yläpuolelle. Auton hankinnan yhteydessä kannattaa ottaa myös tuulilasivakuutus, sillä tuulilasin vaihto maksaa 2500 euroa.

modelx-02

Model X:ää hallitaan samalla keskikonsolista löytyvällä 17-tuumaisella kosketusnäytöllä kuin Model S:ää. Asetuksia pystyy säätämään ja tietoja esittämään myös ratin takana olevassa digitaalisessa mittaristossa, jossa näkyy ajossa muun muassa kello, nopeus, kantama, ulkolämpötila, vaihteet ja keskimääräinen virrankulutus.

Ratin vasemmalta puolelta löytyy audiokontrollit ja oikean puolen rullalla ja napeilla voidaan käyttää ja selata mittariston valikoita. Vaihteet löytyvät ratin takana oikealla sijaitsevasta viiksestä ja vasemmalla puolella on ylempänä vilkku, johon on integroitu pyyhkijöiden ohjaus sekä alempana ratin takana on erillinen viiksi vakionopeudensäätimelle ja autopilotille.

Teslan käyttämät materiaalit sisustassa tuntuvat olevan kompromissi. Sisusta ei tunnu ylelliseltä luksukselta, jota ehkä tämän hintaiselta autolta saattaisi odottaa, mutta on kuitenkin toteutettu siistin käytännöllisesti.

modelx-16

Takana on runsaasti jalkatilaa ja erityisesti 6- ja 7-paikkaisissa malleissa avaruutta tuo tyhjä tila keskipenkin paikalla. Takamatkustajille on tarjolla keskikonsolissa kaksi USB-liitintä ja mukitelineet. Takaovet sulkeutuvat niin, että takamatkustajien päiden yläpuolella on pienet ikkunat.

 

Ajossa

modelx-07

Vakiona auto ei liiku kuin kaasua painamalla, mutta asetuksia säätämällä Model X:n saa käyttäytymään Creep-tilassa kuin normaalin automaattivaihteisen auton eli jarrun nostamalla auto lähtee ryömimään liikkeelle.

Liikkeelle lähtiessä huomio keskittyy hiljaisuuteen, kun moottoriäänet puuttuvat kokonaan. Vauhdin kiihtyessä rengasmelu ja ilmanvastuksen tuottama suhina lisääntyvät, jotka todellakin ovat kuultavissa sillä ne eivät sekoitu moottoriääniin.

Auto kulkee hyvin tasapainoisesti. Pohjaan asennettu painava akku siirtää auton painopisteen alas ja lisää samalla turvallisuutta, sillä korkeahko auto ei pyörähdä niin helposti ympäri.

Normaaliajossa kiihtyvyys on erinomainen, sillä sähkömoottoreiden teho ja vääntö ovat käytössä välittömästi ja portaattomasti. Entä se 11400 euron hintainen Ludicrous-tila ja luvattu 0-100 km/h kiihtyvyys 3,4 sekunnissa? No se tuntuu juuri niin hämmentävän villiltä kuin kuvitella saattaa. Kun paikallaan seisoessa kaasupolkimen survaisee pohjaan, alkaa huvipuistomainen kyyti ja tunnetta on vaikea sanoin kuvailla, se täytyy kokea itse.

Suurempaa käytännön hyötyä järjettömästä kiihtyvyydestä on kuitenkaan vaikea keksiä, kuin ohitustilanteissa, joihin Model X:n teho ja vääntö riittävät vallan mainiosti ilman Ludicrous-päivitystäkin. Kyytiin ensimmäistä kertaa istuville matkustajille kiihdytyskokemus on kuitenkin unohtumaton.

 

Autopilot

modelx-03

Yksi mielenkiintoisimmista ominaisuuksista on ehdottomasti Autopilot-järjestelmä, jonka saa aktivoitua vetämällä kaksi kertaa ratin vasemmalta puolelta alemmasta viiksestä.

Kamerat, tutka, ultraäänianturit ja GPS pitävät huolen siitä, että auto pysyy oikealla kaistalla ja edellä ajavista autoista säädetyllä etäisyydellä. Vilkulla auto vaihtaa kaistaa, siirtyy liittymään tai ohittaa edellä olevan auton. Autopilot osaa myös parkkeerata auton ja sitä on mahdollista ajaa hiljaa eteen- ja taaksepäin älypuhelimella ohjaten. Nopeusrajoituksiin kuljettajan täytyy reagoida itse ja autopilot kytkeytyy pois päältä, kun kuljettaja kääntää rattia tai koskee polkimiin.

Suoralla tiellä Autopilotin toimintaan tottuu nopeasti ja pian se tuntuu astetta kehittyneemmältä vakionopeudensäätimeltä. Kun suoralta moottoritieltä poistutaan liittymään ja auto alkaa kääntää itseään 90 asteen mutkaan, alkaa ensimmäisellä kerralla usko loppua ja mieli tekee tarttua ohjauspyörään.

Vieressä istunut Teslan edustaja muistutti tunnollisesti ja toistuvasti, että Autopilot-ominaisuutta käytettäessä käsiä on pidettävä ohjauspyörällä ja liikennettä on jatkuvasti tarkkailtava. Ominaisuus toimi kuitenkin niin luotettavasti, että monet Tesla-kuskit todennäköisesti puuhastelevat ajon aikana jotain muutakin kuin tarkkailevat herkeämättä liikennettä.

 

Hallinta älypuhelimella

Tesla Motors -älypuhelinsovelluksella on mahdollista käynnistää ja kontrolloida etänä autoa sekä sen toimintoja, kuten ilmastointia, lukitusta, tööttiä ja valoja. Lisäksi auton sijaintia voi seurata kartalta ja tarkistaa akun varauksen tilan.

 

Yhteenveto

Tesla Model X tuntuu erinomaiselta vaihtoehdolta lapsiperheen tila-autoksi, vasinkin jos perheenjäseniä on 5-7 kappaletta. Kyyti on sujuvaa ja sisätilat ovat väljät. Hintalappu nousee kuitenkin varusteita ruksimalla niin korkeaksi, että ostopäätöstä ei tehdä järjellä vaan tunteella.

 

 

This site uses XenWord.