Bugatti esitteli odotetun Chiron-superautonsa Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa ja monet haukkoivat henkeä sen rohkean muotoilun edessä. Vaikka auton keulaan on loihdittu aggressiivinen ilme, totesivat monet sen olevan pahaenteiseen peräosaan nähden jopa hieman kesyn näköinen.

Chironin lopullinen keula.
Chironin lopullinen keula.

Tuoreiden tietojen mukaan Chironin keula olisi voinut olla peräpään kanssa enemmän yhtä paria, sillä Volkswagen Groupin suunnittelija Sasha Sellpanov oli jo piirtänyt Chironille kuvassa näkyvän melkoisen hurjan keulailmeen. Chironin muotoiluprosessin alkuvaiheessa useiden VAG-konsernin muotoilijoiden pyydettiin piirtämään hahmotelmia Veyronin seuraajasta. Sellpanov piirustuksineen tuli valituksi ja hänet palkattiin täysipäiväisesti Bugattin leipiin osaksi Chiron-projektia.

bugatti-chiron-design-1-260716
Chironin keulan alkuperäinen versio.

Yhdessä pienen muotoilutiimin kanssa Sellpanovin kerrotaan viimeistelleen pienoismallin lopullisesta Chironin muotoilusta, joka vietiin lopulta yrityksen johdon hyväksyttäväksi. Johtokunta totesi muotoilun kuitenkin rumaksi ja turhan aggressiiviseksi ja käski suunnitella keulan uusiksi, jonka seurauksena ilmanottoaukkoja pienennettiin ja paikkansa löysivät ”tavalliset” neljällä valorinkulalla varustetut etu-umpiot. Kylkien ja perän muotoiluun tehtiin sen sijaan enää hyvin vähän muutoksia.

Alkuperäisessä muotoilusuunnitelmassa keulan keskellä sijaitsevan ikonisen ”hevosenkenkämaskin” lisäksi reunoille oli piirretty kaksi suurikokoista C:n muotoista ilmanottoaukkoa, joiden reunoja kiersi ohuet LED-päiväajovalot. Varsinaiset ajovalot olivat piilotettuna tummien ilmanottoaukkojen sisään. Bugattin kerrotaan myös suunnitelleen kameroiden käyttöä sivupeilien sijasta, mutta niiden käytöstä luovuttiin tiettyjen maiden hankalien tieturvallisuussäädösten vuoksi.

Lähde: CNET Roadshow