Maanantaina Nurburgringillä testiajossa tapahtuneen Koenigsegg One:1:lla ajetun rajun kolarin syy on selvinnyt. Valmistajan tuoreen tiedotteen mukaan kyse oli ABS-jarrujärjestelmään tulleesta toimintahäiriöstä, joka aiheutti renkaiden lukittumisen rajussa jarrutuksessa.

koenigsegg-one1-crash-otsikko-200716

Kolariauton kerrotaan nyt palanneen yrityksen päämajaan Ruotsin Ängelholmiin ja sen telemetriatietoja on päästy tutkimaan tarkemmin. Auton vasemman etupyörän ABS-anturissa kerrotaan olleen signaalivika, joka aiheutti etupyörien lukkiutumisen kuljettajan painaessa voimalla jarrua noin 170 km/h nopeudesta. Auto jatkoi Adenauer Forstin mutkayhdistelmässä suoraan ja törmäsi noin 110 km/h nopeudella ratakaiteeseen, josta se kimposi yli 20 metrin korkeuteen pyörähtäen samalla ilmassa 180 astetta laskeutuen lopulta vasemmalle takapyörälleen. Auton takaosassa syttynyt pieni tulipalo johtui kuuman pakoputkiston kontaktista hiilikuituisten koripaneelien kanssa.

koenigsegg-one1-crash-1-210716

Tiedotteessa kerrotaan, että autoa oli testattu noin 3,5 tunnin ajan ennen onnettomuuden sattumista. ABS-varoitusvalon kerrotaan syttyneen ennen kolaria, mutta kuljettaja ei ilmeisesti huomannut sitä nopeassa rata-ajossa. Koska kolariauton hiilikuitumonokokkirunko ei ilmeisesti vaurioitunut pahemmin, Koenigsegg kertoo aikovansa rakentaa auton takaisin entiseen loistoonsa lähitulevaisuudessa ja palaavansa sillä Nurburgringille. Auton ulkopaneelit ja etu- sekä takaripustus kokivat kolarissa mittavia vaurioita.

koenigsegg-one1-crash-otsikko-210716

Koenigseggin mukaan auton turvatyynyt, polttoaineensyötön katkaisu ja muut turvatoimet toimivat suunniteltuun tapaan. Onnettomuuden seurauksena valmistaja aikoo päivittää auton ohjelmiston niin, että se varoittaa mahdollisesta ABS-viasta osana olemassaolevaa Active Systems Warning -ominaisuutta ja rajoittaa auton nopeuden sataan kilometriin tunnissa.

Lähde: Koenigsegg