Jos Autot.fi-lukijakunnalta tiedustellaan äkkiseltään kiinnostusta vuosimallin 2000 Ford Mondeota kohtaan, saattaa innostus olla varsin vähäistä. Markkinoilla hintataso on jo reilusti alle tuhannen euron ja monet yksilöt ovat lopettaneet maallisen vaelluksensa murskaimen jykevässä syleilyssä. Tämän jutun Mondeo on kuitenkin jotain aivan muuta, kuten yli 100 000 euron hinta-arviokin kertoo.

Nyt myynnissä on nimittäin vuosimallin 2000 Ford Mondeo Super Tourer, jolla ajettiin erittäin menestyksekkäästi Britannian vakioautosarjaa (BTCC) vuosituhannen vaihteessa. Kaupan oleva auto on Rickard Rydellin ohjastama #Prodrive004-korinumerolla varustettu yksilö, joka saavutti sarjan kolmossijan. Yksi neljästä rakennetusta autosta romutettiin kauden aikana, joten myynnissä oleva yksilö on yksi kolmesta jäljellä olevasta. Alain Menun voittaja-auto sijaitsee Prodriven museossa ja Anthony Reidin hopea-auto kilpakäytössä historic-BTCC-luokassa.

prodrive-mondeo-btcc-2000-1-080716

Fordin kerrotaan pumpanneen kauden 2000 BTCC-projektiin 12 miljoonaa puntaa, josta kului noin miljoona puntaa jokaisen yksittäisen auton rakentamiseen. Autojen suunnittelusta ja valmistamisesta vastasi brittiläinen kilpa-autopaja Prodrive. Kyseinen Mondeo on yksi BTCC:n historian menestyksekkäimmistä autoista, sillä ne voittivat suurimman osan kauden 2000 kilpailuista ja päätyivät lopputuloksissa kolmoisvoittoon.

Prodriven kerrotaan purkaneen neljä tavallista Mondeota aivan osiksi ja muuntaneen ne George Howard-Chappellin ja David Lapworthin toimesta hienostuneiksi rata-autoiksi. Sarjatuotantoautosta peräisin ollut 2,5-litrainen V6 Duratec-moottori muunnettiin ratasarjan sääntöjen mukaiseksi pienentämällä iskutilavuutta 2,0-litraiseksi. Muutosten myötä se tuotti lopulta mukavat 305 hevosvoiman tehot. Moottori sijoitettiin mahdollisimman alas ja taakse, jonka seurauksena vetoakseleiden kerrotaan sijaitsevan kampikammion yläpuolella sylinterilohkojen välissä. Moottorin parina on Xtracin kuusipykäläinen 306-sekventiaalivaihteisto. Mielenkiintoisena yksityiskohtana auto on edelleen etuvetoinen.

prodrive-mondeo-btcc-2000-8-080716

Auton edellinen ostaja hankki sen itselleen vuonna 2014 ja se on palvellut viimeiset pari kautta historic-luokan vakioautokilpailuissa. Autoa kerrotaan olevan huollettu ammattitaitoisesti ja isolla rahalla viimeisten parin vuoden aikana. Viimeisin huolto käsitti moottorin uudelleenrakennuksen, ohjaustehostimen asennuksen sekä uuden MOTEC-moottorinohjausjärjestelmän 38 491 punnan loppusummalla. Auton kerrotaankin olevan suoraan valmis kilpakäyttöön.

Jutun Mondeo on myytävänä heinäkuun 28. päivä Silverstonessa järjestettävässä kilpa-autohuutokaupassa ja sen hinnaksi on arvioitu 90-110 tuhatta puntaa, eli noin 105-130 tuhatta euroa. Kyseessä on varmasti yksi historian kalleimmista Mondeoista. Hintaan kuuluu myös iso kasa korjausosia, kuten ovia, koripaneeleita, pari vannesarjaa, vaihdelaatikkoja sekä paljon muuta.

Lähteet: Silverstone Auctions, UltimateCarPage