Vuonna 2009 esiteltyä ensimmäisen sukupolven Panameraa kehuttiin vuolaasti ominaisuuksilta, mutta harva piti varauksetta sen ulkonäöstä. Eilen Berliinissä julkaistu toisen sukupolven Panamera on ulkonäöllisesti selvästi sukua edeltäjälleen, mutta erityisesti auton uusittu perä on pyöreämpine muotoineen selkeä parannus entiseen. Porschelta kerrotaan, että uusi Panamera haluttiin muotokielellisesti linkittään vahvemmin ikonisen 911:n designiin, tämän huomaa selkeästi mm. auton LED-takavaloista.

Uuden kokonaan alumiinisen Panameran moottorivalikoima on uudistettu täysin ja se koostuu nyt entistä tehokkaammista ja taloudellisemmista tuplaturbo-V6 ja -V8 vaihtoehdoista.

Malliston huipulle sijoittuvan Panameran Turbon voimantuotosta vastaava 4-litrainen ahdettu V8 työntää nyt ulos 550 hevosvoiman tehon ja 770 Nm väännön. 30 hv ja 70 Nm enemmän kuin edellismallissa. Vakiona autoon kuuluvan nelivedon ja uuden 8-lovisin PDK-tuplakytkinvaihteiston avustamina Panamera Turbo sinkoutuu paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen 3,8 sekunnissa (Sport Chrono -paketilla varustettuna 3,6 sekunnissa) ja huippunopeutta luksus-Porsche kerää 306 km/h.

Panamera 4S:n pellin alta löytyy, niin ikään tupla-ahdettu, 2,9-litrainen V6, joka kehittää 440 hevosvoimaa ja 550 Nm. Nollasta sataan auto kiihtyy 4,4 sekunnissa (Sport Chronolla varustettuna 4,2 sek) ja huippunopeudeksi Porsche ilmoittaa autolle 289 km/h. Moottori on 11% taloudellisempi kuin edellisessä 4S:ssä ja sen yhdistetty EU-kulutus on ainoastaan 8,2 litraa sadalla.

Bensamoottoroiden ohella Porsche tarjoaa uuteen Panameraan myös V8-dieseliä. Panamera 4S Diesel ei ole ainoastaan kaikkien aikojen tehokkain Porschen diesel, vaan sen kerrotaan olevan myös tämän hetken nopein sarjavalmisteinen diesel-auto. 422-hevosvoimainen moottori kehittää monumentaalisen 850 Nm väännön, mikä auttaa 4S Dieselin 0-100 km/h 4,5 sekunnissa (Sport Chrono 4,3 sek) ja mahdollistaa auton 285 km/h -huippunopeuden. Moottorin yhdistetty kulutus on 6,8 l/100 km.

Uuden Panameran sisätiloissa ja erityisesti kojelaudassa nähdään monia uudistuksia. Porsche on korvannut monia perinteisiä mekaanisia säätimiä ja nappeja kosketusnäyttöteknologialla, ja valmistajan uuden  ”Porsche Advanced Cockpit”-konseptin hyödyntäminen on parhaiten havaittavissa kahdesta kosketusnäyttöpaneelista koostuvassa mittaristossa ja keskikonsolia hallitsevassa massivisessa 12,3-tuumaisessa näyttöpaneelissa.

Suuresta listasta toisen sukupolven Panameran uusia mukavuusvarusteita voidaan poimia mm. avattava panoraama-kattoluukku, hierovat istuimet ja 3D-äänellä varustettu Burmesterin HiFi-äänentoistojärjestelmä.

Uuden Panameran odotetaan tulevan myyntiin ensi vuoden alussa.

Lähde: Porsche