Renault juhlistaa tulevana viikonloppuna järjestettävän Monacon F1 GP:n yhteydessä valmistajan Sport-moottoriurheiluhaaran 40-vuotista taivalta ja yrityksen paluuta Formula ykkösiin kuluvalle kaudelle tuomalla kaiken kansa eteen Clio R.S. 16 -nimisen konseptiauton. Autossa kerrotaan olevan pakattuna pieneen Clion koriin kaikki Renault Sportin vuosien varrella kartuttama kokemus ja tietotaito.

Renaultin tämän vuotiselta F1-autolta (RS16) nimensä saanut R.S. 16 on käytännössä Clio johon on ahdettu Megane R.S. 275 Trophy-R:n 2-litrainen 275-hevosvoimainen moottori sekä voimalinja. Auton alustan komponentit on jouduttu suunnittelemaan perusteellisesti uusiksi vakio-Clioon verrattuna, jotta vauhti-Meganesta lainatun voimanpesän tuottamat tehot pystytään siirtämään luontevasti tiehen asti. R.S. 16 on mm. 60mm vakiota leveämpi ja sen alle on mahdutettu 19-tuumaiset kisavanteet ja renkaat.

275-hevosvoimaisen ja 360Nm tuottavan moottorin, sen vaatiman jäähydytysjärjestelmän ja 6-pykäläisen manuaalivaihteiston upottaminen Clion koriin ei Renault Sportin mukaan tapahtunut täysin ongelmitta. Haasteista selvitäkseen Renault Sport joutui mm. ajattelemaan koko Clion pakoputkiston uusiksi. Lopulta sopiva ja ennen kaikkea oikeanlaiset pakoäänet tarjoava järjestelmä autoon löytyi Akrapovicilta.

Valmis auto saa ylleen Liquid Yellow -nimisen keltaisen sävyn ja Renaul Sportin F1-autoista tutun värimaailman viimeistelee Clio R.S. 16:n kiiltävän mustat yksityiskohdat. Renaultilta ei vielä kerrottu aiotaanko auto tuoda virallisesti markkinoille, vai jääkö ”kaikkien aikojen suorituskykyisin Renault-henkilöauto”  elämään ainoastaan konseptin tasolla.

Lähde: Renault

This site uses XenWord.