Porschen 924-mallin valmistuksen aloittamisesti tulee tänä vuonna kuluneeksi 40 vuotta ja merkkivuoden kunniaksi Porsche Iso-Britannia on päättänyt entisöidä museossaan lojuneen 924 GTP kilpa-auton.

924 GTP -autoja valmistettiin vuonna 1980 ainoastaan kolme kappaletta kilpailemaan Le Mansin 24 tunnin kestävyysajojen ”Prototype”-luokassa. Ainoastaan yksi kilpatalli sekä Saksasta, Yhdysvalloista, että Iso-Britanniasta saivat kukin oman maansa lipun värityksellä varustetun 924 GTP:n. Nyt kunnostettava auto on Britannian värejä kantava yksilö, joka museoitiin jo vuonna 1982 sen suoriuduttua ensin maaliin vuoden -80 Le Mansissa ja sen jälkeen toimittua vajaan parin vuoden ajan Porschen testiautona.

Kuten arvata saattaa, puhdasveriseksi kilpuriksi rakennettu 924 GTP koki kourallisen kattavia muutoksia matkalla vakio-924:stä Le Mansin lähtöruudukkoon kelpuutettavaksi ajokiksi. Huomattavasti vakiosta kevennetty ja rata-aerodynamiikkaosilla ryyditetty GTP painaa ainoastaan 930 kiloa ja se on varustettu 320 hevosvoimaa ja yli 380 Nm tuottavalla nelisylinterisellä rivimoottorilla. Turboahdetun voimanlähteen toiminta kisaolosuhteissa on varmistettu lisäämällä siihen mm. kuivasumppuvoitelu. Auton viisilovinen vaihdelaatikko on vahvistettua ja välityksiltään optimoitua mallia.

Projekti toteutetaan yhteistyönä useamman virallisen Britteinsaarilla toimivan Porsche-pajan kesken. Alustan ja jarrujen osat hoidetaan kuntoon Skotlannin Glasgowssa, moottori  entisöidään eteläisessä Englannissa sijaitsevassa Swindonissa, vaihdelaatikko kunnostetaan Hatfieldissä ja auton sähköt Leedsissä. 924 GTP:n numero 002 korin saattaa alkuperäiseen loistoonsa Porschen valtuuttamana Road & Race Restorations -niminen entisöintipaja.

Lisätietoa urakasta ja sen etenemisestä löytää Porschen viralliselta projektisivulta.

Lähde: Porsche Cars GB