Ennen 90-luvulla alkanutta tiivistä Mercedes-Benz-yhteistyötä AMG:n rakentamat autot olivat varsin harvinaisia, sillä niitä tehtiin vain piensarjoina ja asiakkaiden tilauksesta. Näiden erittäin harvinaisten ja haluttujen mallien joukkoon kuuluu myös myyntiin tullut vuoden 1986 AMG 6.0 SL -malli, jonka kerrotaan olleen aiemmin Michael Schumacherin omistuksessa. Autoa on tehty vain kolme kappaletta ja sen pyyntihinta on Classic Driver -sivuston ilmoituksen mukaan tuhdit 295 000 euroa.

AMG 6.0 SL perustuu R107-korimallin 560 SL:ään, mutta AMG:n muutosten myötä pellin alla on viritetty 6,0-litrainen M117 V8-moottori, joka tuottaa tässä yhteydessä 331 hevosvoiman tehon. Moottori on perustaltaan sama, joka nähtiin myös vuonna 1986 esitellyssä legendaarisessa w124-sarjan sedaniin perustuneessa AMG Hammer -mallissa. Autosta löytyy lisäksi näyttävät kolmiosaiset AMG Monoblock -vanteet, AMG-korisarja, ”AMG 6.0 SL” -merkinnät sekä AMG:n putkisto. Auto on hiljattain kokenut kattavan entisöinnin entisen AMG-insinööri Panagiotis Avramidisin toimesta, jonka yhteydessä sisusta on uudistettu laivastonsinisellä nahalla ja sinisillä puupaneloinneilla sekä ratti vaihdettu uudempaan AMG E55 -mallista tuttuun airbag-versioon. Mittarissa on ainoastaan 1790 km lukema, mutta on epäselvää ovatko kilometrit nollattu entisöinnin yhteydessä.

R107-korimallin SL-malleja valmistettiin kaikkiaan 237 000 kappaletta. Euroopassa SL:n tehokkain versio oli 500 SL, jonka viisilitrainen V8-moottori tuotti 240 hevosvoimaa ja 402 newtonmetriä. Päästörajoituksista johtuen Yhdysvaltain markkinoilla tehokkain malli oli 560 SL, josta löytyi 5,6-litrainen V8-moottori (230 hv, 389 Nm). R107 oli tuotannossa poikkeuksellisen pitkään vuosina 1971-1989, jonka jälkeen sen korvasi uusi R129-korimalli.

Lähde: Classic Driver (1), (2)

Kuvat: Rémi Dargegen

This site uses XenWord.