MIT:n, eli härmäläisittäin Massachusettsin teknillisen korkeakoulun, väki on yhteistyössä kahden eurooppalaisen kumppaninsa kanssa luomassa mallia siitä, kuinka suurkaupunkien ruuhkautumista on tulevaisuudessa mahdollista hallita itseohjautuvien autojen korvatessa nykyisin autokannan. Hiljattain julkaisemassaan mielenkiintoisessa video-presentaatiossa MIT:n Senseable City Lab:n tutkijat demoavat kehittelemäänsä ”lightTRAFFIC” -liikenteenohjauskonseptia.

Light Traffic -järjestelmän kuvataan olevan toimintaperiaatteeltaan lähellä lennonvalvonnassa käytettäviä järjestelmiä. Tulevaisuuden ruuhkaristeykset tulisivat olemaan varustettuja tekniikalla, joka pystyy kommunikoimaan niitä lähestyvien itseohjautuvien ajoneuvojen kanssa ja laskemaan jokaiselle autolle ”aukon” jossa se pystyisi läpäisemään risteyksen ilman pysähtymistä ja täten ruuhkauttamatta risteystä. Tutkijat kertovat myös, että järjestelmä kykenee ottamaan huomioon kussakin risteyksessä liikkuvat pyöräilijät ja jalankulkijat.

Järjestelmän mahdollisella käyttöönotolla pyritään tulevaisuudessa pääsemään kokonaan eroon nykyisestä antiikkisesta liikennevalojärjestelmästä, joka Ligh Trafficin kotisivujen mukaan on ” 150-vuotias hevoskärryjä varten synnytetty teknologia”.

 

Lähteet: Road&Track, MIT ja Discovery News

This site uses XenWord.