Autovalmistajilla on jo vuosikymmenien ajan ollut tapana julkistaa autonäyttelyissä konseptiautoja, joiden avulla on tarkoitus esitellä ja tunnustella muotoilun uusia tuulia sekä erikoisempia teknisiä ratkaisuja. Harva konsepti päätyy sarjatuotantoon lähes sellaisenaan, mutta sitäkin useampi on päätynyt romutettavaksi tai varastoon pölyttymään. Monien luomusten suhteen on ehkä parempi näin, vai mitä mieltä olette näistä Ferrarin konseptiautoista?

Ensimmäisessä kuvassa näkyvä hopeanvärinen Pinin on ensimmäinen ja ainoa Ferrarin luoma neliovinen malli. Vuonna 1980 Torinon autonäyttelyssä esiteltyä Pininiä on olemassa vain yksi kappale ja se myytiin viime kesänä 830 000 dollarin hintaan.

Toisessa kuvassa komeileva valkoinen lituska on vuonna 1970 Genevessä esitelty Ferrari 512S Modulo, joka on yksi yrityksen villeimmän näköisistä konseptiautoista. Auton futuristisista muodoista vastasi aikanaan Pininarinan Paolo Martin. 512S Moduloa ei rakennettu toimivaksi, mutta auton nykyinen omistaja Jim Glickenhaus rakentaa sitä parhaillaan ajettavaan kuntoon.

Kolmannessa kuvassa oleva maranellonpunainen Mythos on Ferrarin ja Pininfarinan yhteisprojekti vuoden 1989 Tokion autonäyttelystä. Mythos perustui Testarossan alustaan, mutta moottorina käytettiin mielenkiintoista 180 asteen sylinterikulmalla varustettua 4,9-litraista V12-moottoria, jossa männät osoittavat boxer-moottorin tapaan vastakkaisiin suuntiin. Vaikka Mythosta ei virallisesti valmistettu tieliikennekäyttöön, on Brunein sulttaanin omistuksessa tiettävästi kaksi yksilöä.

Myös neljännessä kuvassa poseeraava viininpunainen Ferrari Sergio jakaa varmasti monien mielipiteitä. Ferrari 458 Spiderin pohjalta muokattu auto on varustettu 4,5-litraisella V8-moottorilla ja sen muotoiluun on otettu vaikutteita Pininfarinan 60- ja 70-luvun luomuksista.  Sergio esiteltiin vuoden 2013 Geneven autonäyttelyssä konseptina Sergio Pininfarinan kunniaksi ja myöhemmin sen pohjalta valmistettiin hillitymmin muotoillut kuusi yksilöä varakkaille asiakkaille.

Viides ja viimeinen ferrarinpunainen konsepti on nimeltään F150 Tensostruttura ja se esiteltiin vuonna 2011. Auto toimi muotoilukonseptina ja lähtökohtana vuonna 2013 julkaistulle sarjatuotantomalli LaFerrarille. Onneksi Ferrari muokkasi muotoja vielä varsin railakkaasti LaFerrariin, josta tulikin varsin näyttävä kokonaisuus. F150 Tensostruttura on pelkkä rullaava kori, eikä siitä siis löydy moottoria tai muutakaan tekniikkaa.

Olisiko nämä konsepti-Ferrarit pitänyt jättää julkaisematta?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...

Lähde: Carbuzz