Ruotsalainen superautovalmistaja Koenigsegg on julkaissut blogissaan kirjoituksen, jossa se kertoo ja opastaa autojen painon punnitsemisen taustoista.

Kysymys kuuluu, miksi kirjoittaa blogipostaus auton painosta? Superautoissa mahdollisimman alhainen massa on tärkeä ominaisuus ja siksi niissä käytetään kevyitä, kestäviä (ja kalliita) materiaaleja muun muassa maksimaalisen kiihtyvyyden saavuttamiseksi.

Markkinoinnissa autojen painosta käytetään kahta eri termiä, jotka ovat dry weight (kuiva paino ilman bensaa, öljyjä ja nesteitä) sekä curb weight (auto ajokunnossa). Joskus ajokunnon paino on kuitenkin punnittu täydellä tankilla ja joskus puolikkaalla tankilla, joten lukuihin ei aina kannata sokeasti luottaa.

Tarkempaan tarkasteluun otetaan myös auton power-to-weight- el teho-paino-suhde ja siitä jalostettu power-to-weight-to-weight-suhde. Pelkkä teho-paino-suhde voi olla harhaanjohtava sillä auto voi painaa 2000 kg ja siinä on 2000 hv tai se voi painaa 500 kg ja siinä on 500 hv. Kumpi näistä sitten on nopeampi? (P/W)/W-kaavassa teho-paino-suhde jaetaan vielä auton painolla ja nyrkkisääntönä superautojen vertailussa voidaan pitää, että suurempi tulos on parempi. Esim:

Koenigsegg One:1 (1360/1360)/1360 = 0,0007353
Koenigsegg Agera RS (1160/1382)/1382 = 0,0006074

 

 

Lähde: Koenigsegg